Młodzi muzycy Szkoły Noskowskiego - sukcesy, które rozbrzmiewają poza salą ćwiczeń

W murach Szkoły Muzycznej I i II st. im. Zygmunta Noskowskiego rośnie pokolenie, które zamienia godzinne ćwiczenia w międzynarodowe laury. Występy, konkursy i stypendia nie są tu rzadkością - to codzienność, którą słychać na koncertach i festiwalach. W Gdyni nazwiska tych uczniów coraz częściej pojawiają się w programach ważnych przeglądów muzycznych.
- Scena Szkoły Muzycznej im. Zygmunskiego Noskowskiego - kto zdobywa laury i za co
- Gdynia - jak miasto i instytucje przekładają sukcesy młodych na realne możliwości
- Sukcesy jako przepustka - dokąd mogą zaprowadzić młodych muzyków
Scena Szkoły Muzycznej im. Zygmunskiego Noskowskiego - kto zdobywa laury i za co
W krótkich biogramach uczniów łatwo dostrzec podobny wzór: wczesny start, intensywna praca i międzynarodowe wyróżnienia. Na klarnecie błyszczy Piotr Kujawa - dwunastoletni uczeń klasy Katarzyny Rywalskiej - który sięgnął po I miejsce w Ogólnopolskim Konkursie Centrum Edukacji Artystycznej „Muzyczna Jesień 2025” w Sieradzu; podczas konkursu akompaniowała mu Monika Madej-Strukiel.
Na skrzypcach rozpoznawalna jest Zoja Syguda - urodzona w 2009 roku; laureatka konkursów krajowych i zagranicznych, stypendystka programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Młoda Polska” - po raz pierwszy w 2023 roku, a następnie ponownie w 2025/26. We wrześniu 2024 roku zagrała koncert skrzypcowy D-dur Piotra Czajkowskiego z orkiestrą Radia Praga, zdobywając I miejsce i nagrodę publiczności w konkursie Concertino Praga; obecnie jest uczennicą III klasy szkoły II stopnia pod opieką Małgorzaty Skorupy.
Fortepian reprezentują między innymi Adam Sitek i Emilia Sanecka. Adam Sitek ma na koncie m.in. I miejsce w II Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym Fortepian Paderewskiego w Otwocku oraz zwycięstwa w konkursach w Londynie i Szafarni; kształci się w II klasie fortepianu u Marzeny Termen. Emilia Sanecka, która zaczynała naukę w Wejherowie, zdobywała nagrody w Poznaniu, Inowrocławiu i na Litwie, otrzymywała stypendia marszałka województwa pomorskiego i programów takich jak ART GrECo; wystąpiła też podczas urodzinowej sesji Rady Miasta Gdyni i 28 listopada 2025 otwierała XI Festiwal „Gdańscy Pianiści Miastu”.
W sekcji instrumentów dętych mocno zaznacza się Beniamin Brzozowski - tubista z Grand Prix w Marupe na Łotwie oraz zwycięstwami w konkursach krajowych; od 12. roku życia współpracuje z orkiestrami, regularnie występuje z Akademicką Orkiestrą Symfoniczną AM w Gdańsku i z Polską Filharmonią Bałtycką, i jednocześnie rozwija umiejętności techniczne w realizacji dźwięku. Gitara ma swojego lidera w osobie Tomasza Tamulewicza - stypendysty programu „Młoda Polska”, laureata ponad 40 konkursów, który koncertował m.in. w Wiedniu i Paryżu. Na oboju wyróżnia się Aleksandra Kunicka - uczennica VI klasy, zwyciężczyni konkursów w Wiedniu i Bytomiu; w grudniu 2025 zdobyła kolejne miejsce na ogólnopolskim przeglądzie w Kwidzynie.
Gdynia - jak miasto i instytucje przekładają sukcesy młodych na realne możliwości
Sukcesy tych uczniów to efekt nie tylko indywidualnej pracy, ale i sieci wsparcia: nauczyciele, szkoła, stypendia i lokalne inicjatywy. Wymienione stypendia i nagrody - od programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Młoda Polska”, przez stypendia marszałka województwa, po wyróżnienia Prezydenta Miasta - dają młodym wykonawcom środki i prestiż, które otwierają drzwi do zagranicznych kursów i festiwali. Rada Rodziców szkolnych klas potrafi też zareagować praktycznie - przykład zakupu instrumentu dla początkującej oboistki pokazuje, jak niewielkie gesty przekładają się na późniejsze osiągnięcia.
Dla mieszkańców oznacza to, że lokalna oferta kulturalna rośnie w siłę. Koncerty szkolne, występy na festiwalach i współpraca z instytucjami muzycznymi w Trójmieście pozwalają słuchać tych artystów na żywo - często bez potrzeby wyjazdu do wielkich sal w innych miastach. Warto zwracać uwagę na harmonogramy występów szkoły i filharmonii oraz korzystać z okazji, by spotkać młodych wykonawców podczas prób, koncertów kameralnych czy plenerowych wydarzeń - to najprostszy sposób na wsparcie ich rozwoju i na korzystanie z bogactwa, które wyrasta w naszej okolicy.
Sukcesy jako przepustka - dokąd mogą zaprowadzić młodych muzyków
Laureatstwa w konkursach i zaproszenia na międzynarodowe przeglądy często przekładają się na dalsze studia, współpracę z orkiestrami i projekty nagraniowe. Przykłady z gdyńskiej szkoły pokazują, że ścieżka od klasy szkolnej do akademii muzycznej czy sceny międzynarodowej jest realna - tak jak w przypadku uczniów kontynuujących edukację na Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku czy występujących z dyrygentami pokroju prof. Antoniego Wita. To proces, w którym lokalne wsparcie i międzynarodowe doświadczenia wzajemnie się wzmacniają - a obok talentu liczy się także dostęp do nauki, instrumentów i sceny.
na podstawie: Urząd Miasta w Gdyni.
Autor: krystian

