Gdynia testuje czujniki CO2 w szkołach - projekt łączy naukę, miasto i OPEC

4 min czytania
Gdynia testuje czujniki CO2 w szkołach - projekt łączy naukę, miasto i OPEC

W sali Rady Miasta przedstawiciele samorządu, nauki i spółki energetycznej podpisali list intencyjny o pilotażu, który ma zmierzyć jakość powietrza w klasach. W ramach programu w kilku szkołach pojawią się czujniki CO2 i temperatury, a uczniowie zaangażowani zostaną w tworzenie prostych rozwiązań do monitoringu. Projekt łączy badania, edukację i działania na rzecz oszczędności energii w gdyńskich szkołach.

  • Współpraca w Gdyni między samorządem, nauką i OPEC
  • Zespół Szkół Chłodniczych i Elektronicznych jako partner projektu

Współpraca w Gdyni między samorządem, nauką i OPEC

W czwartek, 30 października, w Sali Rady Miasta Gdyni podpisano list intencyjny rozpoczynający realizację projektu „Ciepłe i zdrowe powietrze w naszej klasie”. Inicjatywa łączy Miasto Gdynia, Instytut Maszyn Przepływowych PAN im. Roberta Szewalskiego w Gdańsku oraz Okręgowe Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej (OPEC S.A.). Partnerem merytorycznym została Zespół Szkół Chłodniczych i Elektronicznych w Gdyni.

Celem pilotażu jest montaż czujników dwutlenku węgla i temperatury, cykliczne pomiary oraz edukacja uczniów i nauczycieli z zakresu wentylacji chwilowej i efektywności energetycznej. Dane mają pokazać, jak wietrzenie wpływa na stężenie CO2 i komfort pracy w klasie — zwłaszcza po termomodernizacjach budynków, po których naukowcy z IMP PAN zaobserwowali wzrost stężenia CO2.

Proszę Państwa, dla mnie to jest bardzo, bardzo duże wydarzenie. Dlaczego? Dlatego, że odniosę się troszkę do swojej przeszłości. Pracowałem przez 23 lata w Instytucie Naukowo-Badawczym i zdaję sobie w pełni sprawę z tego, jak ogromną rolę i ogromną satysfakcję jednostki naukowo-badawcze mają, gdy ich praca ma możliwość wdrożenia do rzeczywistości i znajduje swój wyraz właśnie w takich działaniach, które dzisiaj będziemy podpisywali. W liście intencyjnym, który wdraża to, co Państwo zauważyliście na etapie Waszych prac – konieczność poprawy jakości powietrza w klasach, znaczenie tego elementu w edukacji, poprawy edukacji i zdolności przyswajania młodzieży wiedzy, która jest w szkołach przekazywana. A my się cieszymy z tego powodu, że możemy być tym takim zwornikiem pomiędzy Waszymi pracami, udziałem OPEC-u i szkoły, która jest związana z Miastem Gdynia, w pracach na rzecz młodzieży. Na rzecz tego, ażeby oni nie tylko mogli lepiej tę wiedzę przyswajać, to też w większym zakresie. Bo to, co robimy, też będzie miało dla nich walor edukacyjny. Będzie mówiło o znaczeniu środowiska, w jakim funkcjonujemy, dla nas samych, dla naszych możliwości poznawczych, do tego, jak będziemy się dobrze w nim czuli –

  • Rafał Geremek, wiceprezydent Miasta Gdyni

Zdrowe powietrze, ciepłe powietrze, ja bym nawet do tego dodał - nie za ciepłe powietrze, dlatego, że pierwszym elementem, o którym mówimy od lat jest oszczędzanie energii, obniżanie temperatur, zarówno systemów grzewczych, jak i w pomieszczeniach. Wiemy, że mamy wielki problem w Polsce z przegrzewaniem pomieszczeń. I tutaj odwołam się do naszych wielorakich poziomów współpracy z Instytutem PAN-u, z profesorem Cenianem. Oczywiście prowadzimy szereg projektów wzorowanych na Skandynawii, gdzie w Szwecji temperaturą zalecaną dla życia i pracy jest 19 stopni, nawet nie 20, o których się mówi często. Ta jedynka z przodu ma znaczenie, żeby nie przekraczać 20 stopni. W związku z tym jesteśmy za tym oszczędzaniem, angażujemy się w procesy, które powodują troszkę obniżenie temperatur w naszych systemach. My to robimy regularnie naszymi technologiami, ale również w pomieszczeniach –

  • Wojciech Folejewski, prezes OPEC sp. z o.o.

Zespół Szkół Chłodniczych i Elektronicznych jako partner projektu

Szkoła partnerska ma praktyczną rolę w pilotażu: uczniowie mają zaplanować i przetestować prostą, bezpieczną i użyteczną aplikację do obsługi rozwiązania, które potem będzie można wdrożyć w kolejnych placówkach. To element edukacyjny projektu — młodzi mają zdobyć umiejętności technologiczne i zrozumieć znaczenie środowiska nauki dla zdrowia i koncentracji.

W praktyce to moja młodzież jest odpowiedzialna za zaplanowanie, przetestowanie i zaproponowanie stronom takiego technologicznego rozwiązania, które będzie proste, łatwe i szybkie w obsłudze, a jednocześnie nowoczesne. Mamy na myśli aplikację, którą nasza uzdolniona młodzież, jestem pewna, że jest w stanie nad tym popracować w taki sposób, żeby zaproponować efektywne rozwiązanie partnerom, aby można było potem je przeflancować do innych szkół i używać w sposób bezpieczny, efektywny, bezpieniężny z korzyścią dla wszystkich nas –

  • Dorota Kotwicka, dyrektorka Zespołu Szkół Chłodniczych i Elektronicznych w Gdyni

Obecnie ważnym elementem pracy Instytutu Maszyn Przepływowych jest ciepłownictwo. To ciepłownictwo nie może funkcjonować bez samorządów, dlatego bardzo się cieszę z aktywności profesora Adama Ceniana. Tego, że w licznych projektach unijnych występuje miasto Gdynia, występuje Okręgowe Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej. Mam nadzieję, że ten kolejny projekt, jakże ważny, jakim jest jakość powietrza w klasach, wpływ na zdrowie, na funkcjonowanie uczniów, pozwoli nam po pierwsze podnieść tę jakość, tutaj oczywiście ogromna rola pana doktora inżyniera Grzegorza Mizery, ale też rozwinąć naszą współpracę w kierunku pozyskiwania kolejnych projektów unijnych, kolejnych działań, które doprowadzą do tego, że miasto będzie miało lepsze warunki do nauki dla dzieci –

  • Marcin Lackowski, dyrektor naczelny Instytutu Maszyn Przepływowych PAN

Projekt ma charakter pilotażowy; partnerzy deklarują, że po sprawdzeniu rozwiązań będą dążyć do rozszerzenia programu na kolejne szkoły w mieście. Po stronie miasta i OPEC leży także akcent na racjonalne ogrzewanie i naukę wentylacji chwilowej, by jednocześnie dbać o komfort uczniów i oszczędność energii.

na podstawie: UM Gdynia.

Autor: krystian