Gdynia liderem w ochronie powietrza - pierwsze miejsce w rankingu mobilności

3 min czytania
Gdynia liderem w ochronie powietrza - pierwsze miejsce w rankingu mobilności

Gdynia znów na podium: miasto zostało wyróżnione za działania na rzecz czystego powietrza i informowanie mieszkańców. Nagroda trafiła do reprezentanta miasta podczas gali w Poznaniu, a w tle widać wieloaspektowe programy klimatyczne i inicjatywy transportowe.

  • Nagroda na gali Local Trends i miejsce Gdyni w zestawieniu
  • Działania miasta które przekonały ekspertów
  • Praktyczne rozwiązania mobilne łączące transport z ochroną powietrza

Podczas Europejskiego Forum Samorządowego Local Trends w Poznaniu przedstawiciele samorządów wysłuchali wyników przygotowanego przez Politykę Insight i Fundację Promocji Pojazdów Elektrycznych (FPPE) raportu „Ranking Miast Zrównoważonej Mobilności 2025”. Pierwsze miejsce w kategorii „Czyste powietrze - świadomość problemu” odebrał w imieniu miasta Bartosz Frankowski, naczelnik Wydziału Środowiska Urzędu Miasta Gdyni. Na sali obecni byli przedstawiciele władz lokalnych z różnych części kraju, a do debaty o mobilności dołączali eksperci z branży.

Dbanie o czyste powietrze to nie tylko nasz obowiązek, ale także inwestycja w zdrowiei jakość życia mieszkańców. Gdynia konsekwentnie łączy politykę klimatyczną z planowaniem przestrzennym i transportem. Realizowane projekty i monitoring emisji wpisują się w cele redukcji emisji CO₂ i poprawy jakości powietrza – mówi Rafał Geremek, wiceprezydent Gdyni.

Działania miasta które przekonały ekspertów

W raporcie podkreślono, że Gdynia od lat systematycznie rozwija działania adaptacyjne i proklimatyczne. W 2024 roku miasto zaktualizowało Plan Adaptacji Miasta Gdyni do zmian klimatu do 2030 roku, rozpoczęło prace nad Planem działań na rzecz zrównoważonej energii i klimatu (SECAP) oraz policzyło swój ślad węglowy — ten spadł o 6,46% w porównaniu z 2022 rokiem. Gdynia prowadzi też własne pomiary jakości powietrza i regularnie inwentaryzuje emisje, a tematy klimatu i środowiska pojawiają się w miejskich kampaniach edukacyjnych.

Międzynarodowe projekty, w które zaangażowało się miasto, również zostały wymienione jako element zwiększający skuteczność działań — wśród nich są programy REACHOUT i We Make Transition!. Eksperci zwrócili uwagę na naturalne atuty Gdyni: morski wiatr i otwarte przestrzenie pomagają rozpraszać zanieczyszczenia, co wspiera utrzymanie dobrej jakości powietrza przez większą część roku.

Wysokie miejsce w rankingu to efekt codziennej pracy wielu osób i wydziałów. Konsekwentnie realizujemy politykę ekologiczną, uczestniczymy w projektach międzynarodowych i komisjach metropolitalnych. Liczymy ślad węglowy miasta, by skutecznie wdrażać założenia Planu adaptacji do zmian klimatu i rozwijać kolejne działania, które realnie poprawiają jakość powietrza – mówi Bartosz Frankowski, naczelnik Wydziału Środowiska Urzędu Miasta Gdyni.

Praktyczne rozwiązania mobilne łączące transport z ochroną powietrza

W zestawieniu zwrócono też uwagę na praktyczne projekty transportowe, które wspierają cele klimatyczne. Od 2018 roku miasto prowadzi bezpłatną wypożyczalnię rowerów cargo z napędem elektrycznym dostępną dla mieszkańców i organizacji: mieszkańcy mogą korzystać z nich przez 7 dni, a przedsiębiorcy i organizacje pozarządowe nawet przez 4 tygodnie. To element szerszej polityki zrównoważonej mobilności, obejmującej także testy miejsc dostaw, prace nad koncepcją zrównoważonej logistyki miejskiej oraz aktualizację Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej (SUMP).

Podczas debaty w Poznaniu doświadczenia Gdyni przedstawiła Justyna Suchanek z Referatu Zarządzania Ruchem i Mobilnością. Mówiła o finansowanych z funduszy unijnych rozwiązaniach, programach dofinansowań do rowerów elektrycznych i działaniach edukacyjnych — w tym kampanii „Jak szkoła, to dwa koła” realizowanej w ramach projektu SUMPs for BSR. W dyskusji poruszono też temat transportu na żądanie i wyzwań związanych z dostępnością komunikacyjną w niektórych dzielnicach.

Nagroda w rankingu jest dla miasta potwierdzeniem, że systemowe łączenie polityki klimatycznej, monitoringu jakości powietrza i działań w obszarze mobilności może przynieść wymierne efekty.

na podstawie: UM Gdynia.

Autor: krystian