Gdynia gospodarzem rekordowego Forum Gospodarki Morskiej i planów następcy „Daru Młodzieży”

W Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym w Gdyni odbyła się największa w kraju konferencja branży morskiej, która przyciągnęła przedstawicieli armatorów, portów i uczelni. Debaty dotyczyły zarówno konkretów inwestycyjnych, jak i wyzwań geopolitycznych oraz transformacji energetycznej. Organizatorzy podkreślali, że to edycja rekordowa pod względem frekwencji i znaczenia strategicznego.
- Forum Gospodarki Morskiej w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym
- Gdynia stawia na porty, offshore i bezpieczeństwo morskie
- Następca „Daru Młodzieży”, technologie i dekarbonizacja
Forum Gospodarki Morskiej w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym
W centrum dyskusji pojawiły się bloki dotyczące portów morskich, logistyki, energii odnawialnej, żeglarstwa, cyberbezpieczeństwa i żeglugi autonomicznej. W wydarzeniu, które odbyło się 9 października, uczestniczyło ponad 500 uczestników i 30 prelegentów. Spotkanie poprowadził Andrzej Popadiuk, a partnerem strategicznym była Port Gdynia, przy znaczącym wsparciu Grupy Firm Inter Marine.
Podczas ceremonii otwarcia głos zabrali gospodarze i zaproszeni goście z rządu i dyplomacji. W inauguracyjnym wystąpieniu padły słowa o historycznej roli miasta i ambicjach sektora morskiego.
To 24. edycja Forum Gospodarki Morskiej, czyli największego spotkania biznesowego, jeżeli chodzi o ten sektor. To bardzo ważne, że odbywa się w Gdyni, czyli w mieście, które powstało po to, żeby Polska miała port morski i żeby ta łączność Polski z morzem była już na zawsze zagwarantowana – mówi Aleksandra Kosiorek, prezydent Gdyni.
Organizatorzy od razu wskazywali priorytety programu.
To rekordowa edycja jeżeli chodzi o frekwencję i z tego bardzo się cieszymy, bo motywuje nas to do dalszej pracy. Pierwszy temat, który chcemy zaprezentować, to budowa następcy „Daru Młodzieży”. Drugi temat jest już bardziej pragmatyczny, biznesowy, a chodzi mianowicie o dekarbonizację światowej żeglugi – dodaje Sławomir Kalicki, lider Forum Gospodarki Morskiej Gdynia 2025 i prezes zarządu Grupy Firm Inter Marine.
Popołudniowe panele przyciągnęły przedstawicieli branży do dyskusji o współzależnościach port–miasto, globalnych rynkach towarowych i roli polskiego offshoru. Zgodnie z planem, wieczorem środowisko spotkało się na nieformalnym evencie „Wspólna Kaczka” w hali Polsat Plus Arena Gdynia. Wśród prelegentów połączyła się online m.in. Dorota Lost‑Siemińska z Międzynarodowej Organizacji Morskiej, mówiąc o konieczności decyzji w sprawie dekarbonizacji żeglugi.
Gdynia stawia na porty, offshore i bezpieczeństwo morskie
Na forum pojawiły się konkretne liczby i plany inwestycyjne związane z rozwojem infrastruktury. W wystąpieniu ministra odpowiedzialnego za gospodarkę morską zwrócono uwagę na wpływ inwestycji na bezpieczeństwo kraju i rozwój nowych sektorów, takich jak energetyka jądrowa i morskie farmy wiatrowe.
Budujemy farmy wiatrowe na Bałtyku, porty instalacyjne, porty serwisowe dla morskich farm wiatrowych. Powstaje pierwsza w Polsce elektrownia jądrowa i to właśnie drogą morską będą przypływać na plac budowy największe elementy konstrukcyjne dla tej inwestycji. Inwestujemy w porty, w gospodarkę morską, bo zdajemy sobie sprawę z tego, że to filar naszego bezpieczeństwa, a wydatki na gospodarkę morską w przyszłym roku, które zaplanował rząd, są rekordowe, bo o 50% wyższe niż w tym roku – informuje Arkadiusz Marchewka, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Również operator portu przedstawił kierunki rozwoju i przebiegające prace inwestycyjne.
Forum Gospodarki Morskiej to bardzo ważny dzień dla gospodarki morskiej, a dla portów morskich szczególnie. Port Gdynia zawsze wykorzystuje to wydarzenie żeby przekazać nieco informacji na temat tego, co się u nas dzieje, szczególnie w kontekście prowadzonych inwestycji– mówiPiotr Gorzeński, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
W debatach pojawiły się też głosy o znaczeniu infrastruktury instalacyjnej i serwisowej dla offshore oraz roli portów w obsłudze dużych projektów energetycznych, które będą trafiać drogą morską.
Następca „Daru Młodzieży”, technologie i dekarbonizacja
Jednym z najważniejszych punktów była prezentacja projektu budowy nowego żaglowca szkolnego, który ma zastąpić „Dar Młodzieży”. Inicjatywa uczelni i współpraca z instytucjami państwowymi została przedstawiona jako zwieńczenie kilkuletnich starań środowiska morskiego.
Kilka lat staraliśmy się o to, żeby przekonać środowisko o potrzebie budowy następcy „Daru Młodzieży”. To się udało. Zarówno posłowie, senatorowie, jak i Ministerstwo Infrastruktury, wreszcie premier naszego rządu, podjęli słuszną decyzję o budowie następcy– opowiadaprof. dr hab. inż. kpt.ż.w.Adam Weintrit, rektor Uniwersytetu Morskiego w Gdyni.
Obok tradycyjnych tematów szkolnictwa morskiego pojawiły się też dyskusje o cyfryzacji, żegludze autonomicznej i wyzwaniach regulacyjnych dotyczących ograniczenia emisji. Reprezentanci IMO i eksperci branżowi nakreślili presję na szybkie decyzje dotyczące dekarbonizacji globalnej żeglugi oraz konieczność dostosowania portów i floty do nowych standardów.
Forum pokazało, że Gdynia łączy historyczną tożsamość portowego miasta z ambicjami stania się centrum transformacji morskiej – od kształcenia przyszłych kadr, przez wielkoskalowe inwestycje portowe, po udział w międzynarodowych debatach o przyszłości transportu morskiego.
na podstawie: UM Gdynia.
Autor: krystian