Pół wieku przy Unruga - jak Szkoła Podstawowa nr 39 zmienia szkolną codzienność

W sercu Gdyni, przy ulicy pełnej wspomnień, społeczność szkolna przygotowuje się do półwiecza istnienia. W murach Szkoły Podstawowej nr 39 szykują się nie tylko uroczystości, lecz także dalsze zmiany, które mają odmienić rytm dnia uczniów.
- Co dziś proponuje Szkoła Podstawowa nr 39
- Nowoczesne przestrzenie i szkolne zwyczaje w Gdyni
- Początki, liczby i plany na kolejne lata
Co dziś proponuje Szkoła Podstawowa nr 39
Szkoła przy ul. Adm. J. Unruga 88 już dawno przestała być tylko miejscem lekcji. Dyrekcja i nauczyciele inwestują w przestrzenie, które mają pomagać w codziennym funkcjonowaniu dzieci — od wyciszenia po sensoryczne wsparcie. W sali integracji sensorycznej i w specjalnej strefie relaksu uczniowie znajdują przestrzeń do odpoczynku i pracy nad percepcją. To element szerszej zmiany w podejściu do wychowania i nauczania, której ambasadorem jest dyrektor Bartosz Chyś.
“Szkoła Podstawowa nr 39 Gdyni to społeczność, którą tworzą ludzie pełni pasji, otwartości i zaangażowania w budowanie dobrej atmosfery i właściwych relacji opartych na potrzebach młodzieży, dzieci. Stawiamy na rozwój kreatywności, zmienianie przestrzeni i tworzenie przyjaznych miejsc.”
— Bartosz Chyś, dyrektor SP 39
Na korytarzach pojawiły się wygodne kanapy i kąciki do relaksu. Placówka zrezygnowała z tradycyjnych dzwonków, a podczas przerw telefony są odkładane — uczniowie rozmawiają, grają w szachy i budują relacje twarzą w twarz. To świadomy wybór: równoważenie świata analogowego i cyfrowego stało się jednym z celów edukacyjnych szkoły.
Nowoczesne przestrzenie i szkolne zwyczaje w Gdyni
Remonty i modernizacje zmieniają wygląd szkoły: od odnowionych sal lekcyjnych po zmodernizowane boisko do koszykówki. W odświeżonej świetlicy i pokoju nauczycielskim łatwiej organizować zajęcia pozalekcyjne oraz spotkania z rodzicami. Szkoła bierze też udział w projektach wykraczających poza budynek: wymiany międzynarodowe z partnerami z Niemiec i Finlandii oraz projekt edukacji globalnej „Cztery spacery po Gdyni", realizowany m.in. z placówkami z Katowic i Piły.
“Staramy się nadążać za zmianami, które pojawiają się we współczesnym świecie, i odpowiadać na potrzeby uczniów. Mamy w naszej szkole salę wyciszenia, salę integracji sensorycznej i kąciki do relaksu. Szkoła to nie tylko nauka, ale też możliwość spędzania czasu wolnego we właściwy sposób, żeby wypośrodkować to, co jest analogowe z tym, co jest cyfrowe.”
— Bartosz Chyś, dyrektor SP nr 39
W planach jest przystąpienie do programu „Budzącej się szkoły”, który promuje ocenianie kształtujące i rozwijanie sprawczości uczniów zamiast tradycyjnego systemu ocen.
Początki, liczby i plany na kolejne lata
Szkoła powstała w 1975 roku. W pierwszym roku uczyło się w niej 1107 uczniów, a naukę prowadziło 52 nauczycieli, wspieranych przez 15 osób administracji i obsługi. Ważnym momentem w historii placówki był 1995 rok, kiedy społeczność szkolna opracowała i podpisała własny kodeks, a w 1997 roku zatwierdzono statut szkoły.
Obchody półwiecza zaplanowano na piątek, 10 października, na godz. 10:00 w murach placówki. To będzie dzień wspomnień, życzeń przygotowanych przez uczniów i rozmów o tym, jak dalej rozwijać szkolną codzienność — od przestrzeni po metody nauczania. Dyrekcja zapowiada, że zmiany nie zatrzymają się po jubileuszu; priorytetem pozostaje tworzenie miejsca, w którym dzieci mogą uczyć się i wypoczywać w równym stopniu.
na podstawie: Urząd Miasta Gdynia.
Autor: krystian