Powstaje najwyższa hala kadłubowa w Polsce – imponujące rozmiary i nowoczesne technologie
W Gdyni rośnie nowa, imponująca konstrukcja - najwyższa hala kadłubowa w Polsce, która będzie kluczowym elementem w budowie ultranowoczesnych fregat dla Marynarki Wojennej RP.
  1. Hala kadłubowa ma 154 metry długości, 34 metry szerokości i 43 metry wysokości.
  2. Jest przeznaczona do integracji kadłubów fregat Miecznik.
  3. Prace obejmują instalacje wentylacyjne, gazowe i elektryczne oraz montaż potężnych suwnic.
  4. W stoczni powstaje również nowoczesna hala produkcyjna.

W PGZ Stoczni Wojennej w Gdyni trwają intensywne prace nad budową nowoczesnej infrastruktury, która umożliwi realizację programu Miecznik. Jest to największa inwestycja w ponad 100-letniej historii stoczni. Program zakłada budowę trzech ultranowoczesnych fregat, które zapewnią Polsce krytyczne zdolności obronne na Morzu Bałtyckim.

W ramach tej inwestycji powstają dwie nowe hale oraz budynek socjalno-administracyjny. Największe wrażenie robi hala kadłubowa, której wymiary to 154 metry długości, 34 metry szerokości i 43 metry wysokości. W połowie lutego zamontowano główną bramę ważącą 34 tony. Hala kadłubowa jest przeznaczona do integracji kadłubów fregat Miecznik, zarówno z modułów powstających w Stoczni Wojennej, jak i dostarczanych przez partnerów konsorcjum.

Obecnie wewnątrz hali prowadzone są roboty instalacyjne, w tym instalacje wentylacyjne, gazowe i elektryczne. Wzrok przyciągają potężne, żółte belki pierwszej z dwóch 100-tonowych suwnic, które umożliwią podnoszenie modułów o wadze do 100 ton. Same suwnice wraz z osprzętem ważą po 63 tony każda. Dodatkowo zainstalowano trzecią suwnicę o udźwigu 15 ton. W hali dobiega końca wylewanie posadzki o dopuszczalnym obciążeniu 20 t/m².

Równolegle do budowy hali kadłubowej, w PGZ Stoczni Wojennej powstaje nowoczesna hala produkcyjna o powierzchni zabudowy prawie 5 tysięcy metrów kwadratowych. W tej hali będą funkcjonować wszystkie stoczniowe wydziały wyposażeniowe. Zamontowano już termoizolację, hydroizolację dachu oraz okładziny ścienne. Na wyposażenie budynku składają się również bramy wjazdowe, suwnice oraz przegrody akustyczne. Betonowa warstwa posadzki została już wylana, a wkrótce będzie na nią nałożona wykończeniowa warstwa z żywicy.

Cała ta inwestycja sprawi, że po zakończeniu programu Miecznik, PGZ Stocznia Wojenna stanie się najnowocześniejszą stocznią w Polsce, gotową do realizacji najbardziej zaawansowanych projektów stoczniowych. Realizacja programu Miecznik jest kluczowa dla wzmocnienia obronności naszego kraju i zabezpieczenia kluczowych instalacji oraz szlaków żeglugowych na Morzu Bałtyckim.


Na podst. Urząd Miasta w Gdyni