TEATR

„Wiera” – monodram muzyczny trójmiejskiej aktorki Agnieszki Babicz.

Oparty jest na biografii i piosenkach z repertuaru – Wiery Gran. Wielkiej, zapomnianej już artystki, polskiej pieśniarki żydowskiego pochodzenia, aktorki kabaretowej i filmowej, która podczas wojny śpiewała w getcie warszawskim, a po wojnie była prześladowana oskarżeniami o kolaborację z Niemcami stając się ofiarą ówczesnego hejtu. Urodziła się w rodzinie żydowskiej jako córka Eliasza i Luby Grynbergów. Miała starsze siostry Hindę (Helenę) i Marjem (Marylę). Początkowo mieszkała w Wołominie, a od 1931 roku w Warszawie, gdzie uczęszczała do szkoły tańca Ireny Prusickiej (m.in. ze Stefanią Grodzieńską i Franciszką Mann).

Młoda artystka matowym kontraltem wykonywała w warszawskich kabaretach piosenki o miłości. Do wybuchu wojny nagrała ich 60 na 28 płytach. Od wiosny 1942 r. była artystyczną sensacją Café Sztuka w warszawskim getcie. Przeżyła okupację jako jedyna z rodziny. Do końca życia odpierała zarzuty, że wyjście z getta okupiła kolaboracją z gestapo. Mimo oświadczeń i wygranych procesów wciąż spotykała się ostracyzmem ludzi dających wiarę oskarżeniom. Bardzo chciała oczyszczenia się z pomówień – m.in. dlatego napisała książkę „Sztafeta oszczerców: Autobiografia śpiewaczki” (1980), na której podstawie powstał tekst monodramu.

Agnieszka Babicz nagrała również płytę pt. WIERA, która zawiera dwanaście piosenek z repertuaru Wiery Gran w nowych aranżacjach Pawła Stankiewicza. Muzyka i piosenki z płyty są istotną częścią monodramu aktorki. Premiera płyty- 27 maja 2022r. Los zapomnianej pieśniarki stał się dziś dla twórców spektaklu inspiracją i pretekstem dla przekazu współczesnemu widzowi, że „hejt” w każdej postaci, istniał od zawsze i jest to zło, które niszczy człowieka.

W roli Wiery: Agnieszka Babicz
Tekst monodramu: Cezary Rossa
Reżyser: Krzysztof Stasierowski
Oprawa muzyczna i aranżacje piosenek: Paweł Stankiewicz
Światło i dźwięk: Maciej Boryszewski
autor zdjęć do plakatu Adam Krajewski
autorka zdjęć do promocji Gabriella Falana