Wczoraj na terenie Gdyni doszło do szeregu prób wyłudzeń metodą „na policjanta”. W 3 przypadkach oszuści okazali się skuteczni. Obecnie funkcjonariusze pracują nad ustaleniem i ukaraniem sprawców.

Odkąd w Gdyni ruszyła kampania „STOP” skierowana na rzecz bezpieczeństwa seniorów, policjanci każdego dnia prowadzą działania, które mają wyeliminować liczbę oszustw na starszych osobach. Niestety, pomimo wielu akcji mundurowych wciąż zdarzają się przypadki, kiedy oszuści podając się za policjantów lub pracowników innej administracji osiągają swój cel wyłudzenia oszczędności. Przypominamy, żeby zawsze pamiętać o zasadach ograniczonego zaufania.

.Jak manipulują oszuści

  • Sprawcy wykorzystują to, co w seniorach najcenniejsze: ufność, chęć niesienia pomocy
  • Rozluźniły się więzi międzyludzkie, także w rodzinie. Oszuści tak kierują rozmową, byśmy mogli uwierzyć, że rozmawiamy z dawno nie widzianym czy nie słyszanym krewnym.
  • Oszuści wykorzystują fakt, że często seniorzy to osoby schorowane. Zdarza się, że czegoś nie dosłyszą.
  • Zdarza się, że seniorzy wstydzą się, że czegoś nie wiedzą czy nie rozumieją – zwłaszcza, gdy ktoś prosi o pomoc. Nawet najbliższym nie mówią, że ktoś do nich zadzwonił, że podjęli decyzję pod wpływem chwili. Zwłaszcza gdy okazuje się, że zniknęły oszczędności całego życia.
  • Oszuści budują w rozmowie zaufanie, wymieniając nazwę np. instytucji czy służb, które rzekomo reprezentują. Po tym pojawia się chwila napięcia, padają słowa – klucze: więzienie, kłopoty, ofiara, pomoc i zastrzeżenie, by nikomu o sytuacji nie mówić. Osoba jest manipulowana, by podjęła decyzję natychmiast.


Jak skutecznie ostrzegać przed oszustami?

  • Podając przykłady oszustw nie mówmy, że historia wydarzyła się gdzieś w Polsce, ale że w naszym mieście, że dotyczy kogoś znajomego.
  • Podkreślajmy, że nigdy nie wolno podejmować decyzji „na już”. Gdy ktoś każe seniorom szybko wypłacić pieniądze, podpisać umowę czy przekazać gotówkę powinni skontaktować się z kimś o kim wiedzą, że zawsze odbierze telefon. Dobrze, by listę z nazwiskami i numerami zaufanych osób – w tym dzielnicowego - senior miał tuż obok telefonu.
  • Dobrze, by sąsiedzi mieli swoje numery telefonów i w razie potrzeby od razu do siebie dzwonili.
  • Bardzo ważna jest systematyczność edukowania, informowania, ostrzegania.
  • Bardzo ważne, byśmy o przypadkach oszustw i sposobach na ich uniknięcie mówili wszyscy, bo każdy z nas obraca się w innym środowisku. Każdy z nas może dać się oszukać - niezależnie od wieku, wykształcenia, miejsca pracy.


Jak poznać oszusta?

  • Osoba, z którą rozmawiasz przez telefon przekonuje Cię, że jest kimś bliskim; informuje, że natychmiast potrzebuje pieniędzy – i się rozłącza.
  • Dostajesz kolejny telefon od osoby przedstawiającej się jako policjant.
  • Przekonuje Cię, że osoba, z którą poprzednio rozmawiałaś to oszust i musisz pomóc w jego schwytaniu.
  • Zostajesz proszony o pilne przekazanie pieniędzy potrzebnych do schwytania oszusta.
  • Jeśli rozmówca zaproponuje Ci, byś potwierdził jego tożsamość jako policjanta dzwoniąc na numer 112 pamiętaj, by się rozłączyć. Wybierając w trakcie rozmowy 112 będziesz wciąż rozmawiać z tą samą osobą.


Jak zareagować po takim telefonie?

  • Nie przekazuj pieniędzy ani nie podpisuj dokumentów.
  • Zadzwoń do osoby bliskiej lub pod inny znany Ci numer telefonu.
  • Powiadom Policję:
    • Komenda Miejska Policji w Gdyni
      ul. Portowa 15; tel. interwencyjny 997; tel. oficera dyżurnego 58 662 12 22
    • Komisariaty Policji w Gdyni Śródmieściu, ul. Waszyngtona 11; tel. 58 662 11 55
    • Komisariat Policji w Gdyni Redłowie, ul. Korczaka 1a ; tel. 58 662 12 55
    • Komisariat Policji w Gdyni Chyloni, ul. Owsiana 5; tel. 58 662 13 55
    • Komisariat Policji w Gdyni Karwinach, tymczasowy adres: ul Korczaka 1a (Redłowo); tel. 58 662 14 55
    • Komisariat Policji w Gdyni Oksywiu, ul. Zielona 17B; tel. 58 662 15 55
    • Komisariat Policji w Gdyni Chwarznie, ul. Leona Staniszewskiego 1A; tel 47 74 21 655


Osoby wyłudzające przez telefon pieniądze najczęściej podają się za:

  • policjanta,
  • wnuczka,
  • innego członka rodziny,
  • funkcjonariusza CBŚ,
  • funkcjonariusza CBA,
  • pracownika poczty / ZUS / prokuratury / ABW.


Powody, dla których oszuści domagają się przekazania pieniędzy:

  • wypadek samochodowy / zatrzymanie przez policję,
  • atak hakerski / zagrożenie pieniędzy trzymanych w banku,
  • dochodzenie w sprawie wyłudzeń / akcja policyjna,
  • pożyczenie pieniędzy / kłopoty finansowe,
  • zakup akcji,
  • przelew środków z konta,
  • uzyskanie danych do konta.


Zasady ograniczonego zaufania:

  • Policja nigdy nie prosi o przekazanie pieniędzy i nigdy nie dzwoni z takim żądaniem. Po takiej rozmowie natychmiast zadzwoń na znany Ci numer telefonu i opowiedz o sytuacji.
  • W takich bądź podobnych sytuacjach nigdy nie wręczaj nikomu pieniędzy, nie podpisuj żadnych dokumentów.
  • Nie zaciągaj kredytów na cel, którego nie znasz.
  • Nie wypłacaj ze swojego konta żadnych oszczędności i nie przekazuj ich obcym którzy twierdzą, że Twoje konto jest zagrożone.
  • Nie przekazuj pieniędzy osobom, które telefonicznie podają się za Twoich krewnych.
  • Nie przekazuj informacji na swój temat osobom nieznajomym.
  • Nie otwieraj drzwi do mieszkania osobom, których nie znasz.
  • Żądaj identyfikatora od odwiedzających Cię pracowników instytucji.

 

Uczulmy na próby oszustw naszych najbliższych, rozmawiajmy z nimi.