Gdynia stawia na dobrostan - nauczyciele uczyli się zarządzać energią w pracy

4 min czytania
Gdynia stawia na dobrostan - nauczyciele uczyli się zarządzać energią w pracy

W Pomorskim Parku Naukowo‑Technologicznym spotkali się nauczyciele i dyrektorzy, by rozmawiać o tym, jak nie tylko osiągać cele, lecz też dbać o siebie. Konferencja zebrała wykładowców, praktyków i trenerów, którzy pokazali proste narzędzia do codziennej pracy z energią i relacjami. Dla wielu uczestników to była chwila zatrzymania i wymiany doświadczeń, a nie kolejna seria wykładów.

Konferencję zorganizowały Centrum Nauki Experyment, Gdyński Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli oraz miasto Gdynia. Wydarzenie odbyło się 9 października w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym i skupiło nauczycielki, nauczycieli oraz osoby zarządzające placówkami oświatowymi. Temat przewodni brzmiał: jak dbać o własne zasoby, by praca z uczniami nie oznaczała życia „na przetrwanie”.

  • Gdynia - o co chodzi w dobrostanie nauczyciela
  • Dobrostan w centrum uwagi - program, prelegenci i warsztaty

Gdynia - o co chodzi w dobrostanie nauczyciela

Organizatorzy odwoływali się do najnowszych badań, m.in. TALIS 2024 opublikowanego 7 października przez Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy, które pokazują mieszany obraz: zadowolenie z pracy idzie w parze z poczuciem niedocenienia i napięciem wynikającym z relacji z rodzicami oraz odpowiedzialności za wyniki uczniów. To właśnie te obciążenia stały się jednym z argumentów za tym, by mówić o dobrostanie nie jako o modnym haśle, lecz o praktycznej umiejętności zarządzania energią zespołu.

“Mówienie dzisiaj o tym, jak ważna jest kultura pracy sprzyjająca współpracy, to bardzo istotny temat. Mam nadzieję, że wszyscy wyjdziemy stąd z wieloma inspiracjami do codziennej pracy” - mówi Oktawia Gorzeńska, wiceprezydentka Gdyni.

W dyskusjach pojawiały się pytania o granice, o odporność psychiczną i o to, jakie zmiany w organizacji pracy mogą odciążyć nauczycieli. Dla władz miasta i oświaty było to także przypomnienie, że inwestycja w kompetencje związane z dobrostanem przekłada się na jakość pracy szkoły.

Dobrostan w centrum uwagi - program, prelegenci i warsztaty

Konferencję otworzyły Oktawia Gorzeńska i Alicja Harackiewicz, dyrektorka Centrum Nauki Experyment. Wystąpienie inauguracyjne wygłosiła dr Malwina Puchalska-Kamińska z Uniwersytetu SWPS, która zwróciła uwagę na znaczenie drobnych zmian w codziennej praktyce nauczyciela.

“Szanowanie swoich granic, czasu, dobrostanu jest kluczowe dla nas samych, ale też dla innych. Bo my też dajemy przykład, modelujemy własną postawą to, jak inne dzieciaki będą się czuły w naszym towarzystwie. Chciałabym dzisiaj pokazać, że jak mówimy o dobrostanie, to myślimy o tym, żeby się dobrze czuć nie tylko w sobotę i w niedzielę, kiedy odpoczywamy od pracy. Tylko żeby te dni, które są od poniedziałku do piątku, też były dobre. Nie wszystkie muszą być fantastyczne, piękne, natomiast chodzi o to, żeby żyć nie na przetrwaniu, ale pełnią życia, cieszyć się pracą. Oczywiście doświadczać trudnych momentów i akceptować je, ale dać sobie przestrzeń na to, żeby pomyśleć, jak ja mogę o siebie zadbać, żeby codziennie dobrze się czuć” - zaznacza dr Malwina Puchalska‑Kamińska.

Agnitowane i praktyczne spojrzenie na temat podkreśliła też dyrektorka Experymentu:

“Często myśli się o dobrostanie jako o zbiorze kompetencji miękkich, których powinniśmy się nauczyć. W moim rozumieniu jest to bardzo twardy temat, który trzeba rozłożyć na czynniki pierwsze, bo bardzo ważne jest zadbanie o własną energię - w rozumieniu też energii lidera, ponieważ nauczyciel w klasie jest liderem, dyrektor szkoły jest liderem. I jeśli nie zaopiekuje się energią swoją i swojego grona nauczycielskiego, to efekty pracy będą mizerne. To jest twarda wiedza, którą należy przyswoić i wdrożyć. Wbrew pozorom narzędzia są bardzo proste i do zastosowania od jutra. Więc myślę, że to będzie konstruktywne wsparcie nas wszystkich, jak pracować efektywniej, bo różnego rodzaju motywatory, stymulatory, samomotywacja są niewystarczające, jeżeli nie ma wiedzy narzędziowej, jak z tym pracować i jak czerpać z tego korzyści” - podkreśliła Alicja Harackiewicz, dyrektorka Centrum Nauki Experyment.

W programie znalazły się panele i debaty moderowane przez Oktawia Gorzeńska oraz praktyczne sesje prowadzone przez znanych ekspertów: w debacie uczestniczyły Anna Konarzewska i Karolina Gierdys‑Majkut, a popołudniową sesję „Zmęczenie nie jest supermocą, czyli jak w końcu zaopiekować się sobą” prowadził Jędrzej Sołowij z udziałem Marty Młyńskiej i Przemysława Staronia.

Uczestnicy mogli wybrać warsztaty między innymi z tematów:

  • “Wypalenie zawodowe - jak je rozpoznać i co z nim zrobić?”
  • “Granice, które chronią”
  • “Odporność psychiczna nauczyciela - obszar, który trzeba rozwijać”
  • “Nie odkładaj siebie na potem. Przełącz się na uważność”
  • “TSR w pracy nauczyciela - praktyczne narzędzia dla dobrostanu i współpracy”
  • “Dobrostan w praktyce - jak dbać o siebie i swój zespół w codziennym zarządzaniu placówką”

Organizatorzy podkreślali, że celem była nie tylko wymiana teorii, ale pokazanie prostych kroków, które można wdrożyć od razu — zarówno indywidualnie, jak i w zespołach nauczycielskich. Po części oficjalnej przyszedł czas na ćwiczenia, uważność i pracę nad relacjami, które według prowadzących są podstawą zdrowej kultury pracy w szkole.

Na koniec uczestnicy zaznaczali, że takie spotkania dają narzędzia i impuls do zmian w codziennych praktykach szkolnych — od prostych rytuałów po nowe zasady współpracy w zespole. Organizatorzy zapowiedzieli chęć kontynuacji tematu i wdrażania wypracowanych rozwiązań w gdyńskich placówkach oświatowych.

na podstawie: Urząd Miasta Gdynia.

Autor: krystian