Rowerem do szkoły w Gdyni - kampania Jak szkoła to dwa koła rusza z nagrodami

Uczniowie gdyńskich szkół ponadpodstawowych w październiku mają powód, by wskoczyć na rower: rejestracja przejazdów w aplikacji, tygodniowe śniadania i 50 nagród indywidualnych plus konkursy kreatywne z finałem i AJ-em.
To inwestycja w przyszłość, bo młodzi gdynianie wkrótce sami będą kształtować mobilność w mieście. Takie działania są możliwe dzięki projektom unijnym o charakterze badawczo-rozwojowym, które dają nam przestrzeń do testowania nowych rozwiązań i sprawdzania ich w praktyce
— Aleksandra Kosiorek, prezydent Gdyni
- Wybieraj rower w Gdyni
- Rejestruj przejazdy i odbieraj rowerowe śniadania
- Kreuj i rywalizuj - konkursy, szkoły i cyfrowe testy
Wybieraj rower w Gdyni
Miasto rusza z kampanią „Jak szkoła to dwa koła”, której celem jest zachęcenie młodzieży z gdyńskich szkół ponadpodstawowych do codziennej jazdy na rowerze. Założenia programu powstały przy udziale uczniów podczas warsztatów, a wcześniejsze ankiety pokazały, w jaki sposób i z jakimi przeszkodami młodzi mieszkańcy pokonują drogę do szkoły. W planie są działania praktyczne i nagrody, ale też zbieranie danych, które pomogą miastu w dalszych decyzjach dotyczących transportu.
Rejestruj przejazdy i odbieraj rowerowe śniadania
Przez cały październik uczestnicy rejestrują swoje przejazdy w aplikacji Aktywne Miasta. Wyłonieni zostaną zwycięzcy w dwóch kategoriach: liczba przejazdów do i ze szkoły oraz łączna liczba przejechanych kilometrów (również tych rekreacyjnych). Każdy uczeń, który w danym tygodniu zaloguje przejazdy, będzie mógł odebrać w szkole darmowe rowerowe śniadanie — kanapki wydawane są raz w tygodniu za przejazdy wykonane w poprzednim tygodniu. Dla najbardziej aktywnych kampania przewiduje 50 nagród indywidualnych.
Kreuj i rywalizuj - konkursy, szkoły i cyfrowe testy
Do kampanii dołączone są trzy konkursy kreatywne z nagrodami w formie kart podarunkowych: filmowy (30–60 s, zgłoszenia 13–24 października 2025), fotograficzny (stylizacja rowerzysty, zgłoszenia 6–17 października 2025) oraz praca plastyczna w technice manualnej (zgłoszenia 20–30 października 2025). W konkursach mogą uczestniczyć uczniowie szkół zgłoszonych do akcji, w tym m.in. I Akademickie Liceum Ogólnokształcące, III Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi, V, VII, X Liceum Ogólnokształcące, ZSSO, CKZiU nr 1 i nr 2 oraz Zespół Szkół Ekologiczno-Transportowych i inne wymienione placówki. Miasto wybierze też pięć najbardziej ciekawych wydarzeń zaplanowanych przez szkoły i je zrealizuje; wybrane placówki będą mogły także testować rowery elektryczne.
Finał kampanii zaplanowano na listopad. Uczniów zmotywuje spotkanie i przejazd z influencerem AJ-em (Adamem Josefem Modzelewskim), wskazanym przez uczestników w czasie warsztatów. Najlepsi odbiorą nagrody w szkołach, a trzy najbardziej aktywne szkoły zyskają jednodniowe wyjście do obiektu o charakterze edukacyjno-rekreacyjnym.
Równolegle projekt ma warstwę badawczą. Aplikacja Aktywne Miasta zbiera dane o częstotliwości korzystania z roweru i łączeniu go z innymi środkami transportu, a miasto testuje kamerę z oprogramowaniem AI firmy Yunex na skrzyżowaniu alei Zwycięstwa i ul. Orłowskiej do liczenia pieszych i rowerzystów. Połączenie tych źródeł oraz opinii z warsztatów ma posłużyć aktualizacji Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej i dalszym decyzjom inwestycyjnym w Gdyni. Kampania jest realizowana w ramach projektu unijnego SUMPs for BSR, współfinansowanego z programu Interreg Region Morza Bałtyckiego.
na podstawie: Urząd Miasta w Gdyni.
Autor: krystian