Młodzież z Gdyni współtworzy unijne rozwiązania dla zdrowia psychicznego dzieci

Gdynia staje na czele walki o lepsze zdrowie psychiczne młodzieży. Uczniowie III Liceum Ogólnokształcącego aktywnie współtworzą rozwiązania, które trafiły aż do unijnych gremiów w Luksemburgu! Jak młodzi gdynianie zmieniają podejście do wyzwań cyfrowej rzeczywistości?
- III Liceum Ogólnokształcące w Gdyni wspiera debatę o zdrowiu psychicznym młodych
- Jak cyfrowa rzeczywistość wpływa na młodych gdynian i co można z tym zrobić
III Liceum Ogólnokształcące w Gdyni wspiera debatę o zdrowiu psychicznym młodych
W sercu Gdyni uczniowie III Liceum Ogólnokształcącego zaangażowali się w wyjątkowy projekt dotyczący zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży. Wspólnie z nauczycielami oraz ekspertami z Ministerstwa Zdrowia pracowali nad konkretnymi pomysłami, które mają przeciwdziałać narastającym problemom emocjonalnym wśród rówieśników. Efekty ich działań zostały zaprezentowane podczas ważnego spotkania Rady ds. Zatrudnienia, Polityki Społecznej, Zdrowia i Ochrony Konsumentów w Luksemburgu.
Spotkanie odbyło się 23 czerwca i było podsumowaniem inicjatyw realizowanych w ramach polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej. Uczniowie nie tylko zbierali dane i analizowali problemy, ale również aktywnie uczestniczyli w debacie oksfordzkiej, która pozwoliła im wyrazić własne opinie i zaproponować rozwiązania dostosowane do potrzeb ich pokolenia.
Jak cyfrowa rzeczywistość wpływa na młodych gdynian i co można z tym zrobić
Dyrektor szkoły, Wiesław Kosakowski, zwraca uwagę na rosnące zagrożenia związane z obecnością młodzieży w internecie: „Problem, o którym dzisiaj rozmawialiśmy, jest na co dzień obecny w przestrzeni internetowej. Dotyka wszystkich użytkowników, stąd hasło naszej konferencji ‘bliżej siebie’. Musimy zrobić wszystko, żeby nie dać się tym zagrożeniom, które są obecne w przestrzeń internetowej”.
Technologia niesie ze sobą wiele korzyści, ale też nowe wyzwania – dostęp do nieodpowiednich treści czy presja społeczna mogą prowadzić do pogorszenia kondycji psychicznej młodych ludzi. Dlatego tak ważne jest wsparcie poprzez edukację szkolną, łatwiejszy dostęp do specjalistów oraz kampanie informacyjne skierowane do rodziców i nauczycieli.
Lena Maria Czerwińska, uczennica III LO, podkreśla wartość udziału młodzieży w takich inicjatywach: „Od początku mojego liceum jestem bardzo zaangażowana w debaty oksfordzkie. W związku z tym zostałyśmy nominowane do tego, aby przeprowadzić debatę z zaproszonymi gośćmi z okazji zakończenia prezydencji Polski w Unii Europejskiej. Format był dosyć chaotyczny, ale mam nadzieję, że poradziłyśmy sobie bardzo dobrze”.
Przyjęte przez Radę konkluzje to krok milowy dla polityki zdrowotnej UE wobec najmłodszych obywateli. Polska prezydencja pokazała, że współpraca międzypokoleniowa może przynieść realne zmiany – a gdynianie odegrali tu znaczącą rolę.
Urząd Miasta Gdynia
Autor: krystian