Niezależnie, czy dopiero wchodzisz do branży e-commerce, czy zdążyłeś już sobie zagrzać miejsce w tej branży, z pewnością zdajesz sobie sprawę, że utrzymanie wysokiego wskaźnika sprzedaży nie jest proste. Konkurencji nie brakuje, wręcz przeciwnie, przybywa jej każdego dnia. Nic dziwnego, odbiorcy wolą kupować online, bo jest to po prostu wygodniejsze. Brak kolejek, większy asortyment, a wystarczy tylko laptop lub telefon. Z pewnością zadajesz sobie pytanie – jak dotrzeć do internautów? Jak zwiększyć sprzedaż i wyprzedzić konkurencję? Na te i inne pytania, znajdziesz odpowiedź w tym artykule.
Czym jest wskaźnik konwersji?
Zacznijmy od podstaw. Podstawowym zagadnieniem w branży e-commerce jest wskaźnik konwersji. Co to takiego? W skrócie, konwersja to podjęcie się przez odbiorcę oczekiwanego przez nas działania, w odpowiedzi na skierowaną do niego kampanię reklamową lub działania SEO. Wskaźnik konwersji wskazuje więc, ile osób wykonało oczekiwane przez nas działanie w obrębie naszej witryny.
Założenie sklepu internetowego oraz jego późniejsza obsługa wiąże się ze stałym dbaniem o wysoki wskaźnik konwersji. W przypadku e-sklepu, chodzi oczywiście o jak najwyższą sprzedaż, ale w przypadku innych witryn, do konwersji może dochodzić także, gdy odbiorca:
- wypełni formularz
- zapisze się do newslettera
- kliknie w baner reklamowy
- wyśle zapytanie
Co robić, aby poprawić współczynnik konwersji?
Skoro wiemy już, czym jest wskaźnik konwersji, zastanówmy się, co można robić, aby stale go poprawiać. Nic nie demotywuje tak jak klienci porzucający koszyki i statystyki wskazujące, że odbiorcy nie spędzają w Twoim e-sklepie zbyt dużo czasu. Dzięki poniższym radom możesz tego uniknąć. Co więc powinieneś zrobić, aby poprawić współczynnik konwersji?
- zadbaj o UX (user experience)
UX to skrót od user experience, czyli doświadczeń użytkownika. To ogół wrażeń, których doświadcza odbiorca podczas interakcji z witryną. Jak zatroszczyć się o jego dobre wrażenie? Weź pod uwagę potrzeby klienta. Przede wszystkim zakupy w Twoim sklepie powinny być intuicyjne i wygodne. Koniecznie zadbaj o przejrzysty wygląd sklepu, czytelne menu oraz prostą ścieżkę zakupową. Równie ważne jest to, aby Twój e-sklep był responsywny. Mowa o dostosowaniu witryny do różnego rodzaju urządzeń. Zadbaj także o brak błędów 404 w obrębie witryny. Jeśli użytkownik trafi na stronę, która nie istnieje, szybko przejdzie do konkurencji.
- angażuj niezdecydowanych klientów
Jeśli chcesz utrzymać zainteresowanie klienta w trakcie robienia zakupów, warto ustawić okna pop-up w strategicznych miejscach na stronie. Takie okna zawierają głównie informacje o bieżących rabatach. Nie przesadzaj jednak z ilością, nadmiar wyskakujących okienek nie tylko może zirytować klienta, ale także obniżyć wartość SEO strony. Dodatkowo, aby uchronić się przed porzucaniem koszyków przez klientów, informuj ich już na początku o formach i kosztach dostawy. Warto umożliwić im także robienie zakupów bez konieczności rejestracji. Zakupy online mają być w końcu szybkie i przejrzyste.
- bądź elastyczny
Pamiętaj, że w branży e-commerce konkurencji nie brakuje. Musisz oferować klientom co najmniej to, co oferują konkurencyjne firmy, lub więcej. Mowa o elastyczności w kwestii form płatności i form dostawy zamówienia.
- utrzymuj kontakt z klientami
Firmy wzbudzające większe zaufanie wśród odbiorców, mają wyższy wskaźnik konwersji. Warto więc zadbać o to, aby odbiorcy wiedzieli, że w każdej chwili mogą zwrócić się do Ciebie z zapytaniem w sprawie produktu lub zamówienia. Oprócz zakładki z danymi kontaktowymi, powinieneś rozważyć wprowadzenie do swojego e-sklepu formularza kontaktowego oraz czatera, który cieszy się uznaniem wśród internautów. Czater odpowiada na pytania klientów na bieżąco, bez konieczności dłuższego oczekiwania na odpowiedź.
Jakie formy promocji pomogą zwiększyć sprzedaż?
Jeżeli wiesz już, co powinieneś zrobić, aby poprawić współczynnik konwersji, ale wciąż czujesz niedosyt, warto zastanowić się nad reklamą internetową swojego e-sklepu. Warto zaznaczyć, że nie musisz już na starcie wydawać kroci na kompleksowo zbudowaną kampanię reklamową. Istnieją opcje, które przynoszą bardzo dobre wyniki, a są przystępne cenowo lub całkowicie bezpłatne. Poniżej opisujemy kilka z nich.
- prowadzenie newslettera
Newsletter to wciąż dobrze sprawdzająca się metoda marketingowa. Oczywiście, jeżeli dobrze do tego podejdziemy. Wysyłaj klientom spersonalizowane maile, ale nie zawieraj tam jedynie informacji o nowych produktach w Twoim katalogu. Dodaj coś wartościowego. Może to być infografika z najnowszymi newsami z Twojej branży lub artykuł, który może zaciekawić odbiorcę. W ten sposób, odbiorca potraktuje Twój newsletter poważnie. Pamiętaj, że aby coś otrzymać, musimy najpierw dać coś od siebie.
- prowadzenie bloga
Dobrze prowadzony blog nie tylko sprawi, że będziesz miał więcej stałych klientów, ale też przyciągnie nowych. Stali klienci, wiedząc, że znajdą odpowiedzi na nurtujące ich pytania w treści artykułów na Twoim blogu, chętniej będą do niego wracać. To samo dotyczy nowych klientów, natomiast tutaj działa nieco inny mechanizm. Wpis na bloga napisany zgodnie z zasadami SEO, ma szansę na większą widoczność w sieci, co przekłada się na większy ruch na stronie. Niektóre agencje marketingowe, np. WeNet, oferują pisanie bloga. Blog pisany przez specjalistów będzie z pewnością przynosił wymierne korzyści.
- tworzenie spersonalizowanych ofert
Choć personalizacja ofert nie do końca jest formą reklamy, to wciąż warto poświęcić temu trochę czasu. Dobra relacja z klientem jest niezwykle istotna, a to dobry sposób na budowanie takiej relacji. Docieraj do klientów tak, aby czuli, że wiadomość jest skierowana tylko do nich. Możesz to zrobić np. dzięki rekomendacji produktów, w oparciu o ich wcześniejsze zachowania i działania podjęte w obrębie Twojej witryny. Aby móc tworzyć spersonalizowane oferty, musisz poznać swoich odbiorców. Najlepiej zacząć od analizy ich zachowań w mediach społecznościowych oraz badań ankietowych.
Wiesz już, jak rywalizować z konkurencją i zwiększać sprzedaż w swoim e-sklepie. Wiesz również, jakie działania, które nie wymagają dużego nakładu finansowego, pomogą Ci w poprawie wskaźnika sprzedaży. Musisz wiedzieć jednak, że to dopiero początek.
Dobrym rozwiązaniem dla przedsiębiorców prowadzących sklepy internetowe jest podjęcie się współpracy z agencją marketingową WeNet. Już na samym początku możesz liczyć na bezpłatną wycenę i opiekę dedykowanego specjalisty, który będzie przy Tobie na każdym etapie współpracy. Zespół specjalistów zajmie się Twoim zleceniem, mając na celu budowanie wizerunku Twojej firmy i jej dotarcie do szerokiego grona odbiorców.
Już dziś wejdź na WeNet.pl i skorzystaj z usługi, dzięki której Twój sklep internetowy będzie cieszył się niespotykaną do tej pory popularnością! Zaufaj zespołowi specjalistów, którzy przygotowali już ponad 18 000 stron internetowych i ponad 120 sklepów cieszących się uznaniem na rynku!