Jak wyrobić książeczkę żeglarską? Sprawdź nasz poradnik!

Książeczka żeglarska to dla marynarzy dokument podstawowy, choć nieobowiązkowy. Jej posiadanie wiąże się z wieloma korzyściami, jak możliwość przekraczania granic wód terytorialnych, wpływanie do każdego portu na świecie, a także, w przypadku zagubienia paszportu, powrót do kraju również drogą inną niż morska. Książeczka żeglarska potwierdza tożsamość marynarza i dokumentuje jego doświadczenie. Warto ją posiadać, jednak aby uzyskać ten dokument trzeba spełnić pewne warunki. Sprawdź już teraz, jakie kroki podjąć, aby wyrobić książeczkę żeglarską.

Kto może złożyć wniosek o wydanie książeczki żeglarskiej? 

Aby wejść w posiadanie książeczki trzeba być obywatelem polskim. Wniosek może złożyć marynarz lub rybak, czyli osoba posiadająca morskie kwalifikacje, poświadczone świadectwem lub dyplomem. O książeczkę może ubiegać się osoba, która ukończyła przeszkolenie w zakresie bezpieczeństwa podstawowego stopnia wydane na podstawie prawidła VI/1 Konwencji STCW 1978 z póżn. zm. Oprócz tego wniosek mogą składać też inni pracownicy statku pod polską banderą i uczniowie chcący odbyć praktyki zawodowe, znajdujące się w programie nauczania. 

 Jakie dokumenty trzeba przygotować? 

Każda osoba, która składa podanie musi wypełnić osobiście, w obecności przyjmującego dokumenty urzędnika, kartotekę osobową i wniosek paszportowy. Oprócz wniosku o wydanie książeczki i kwestionariusza paszportowego należy wypełnić dokument, który potwierdza posiadanie morskich kwalifikacji zawodowych, czyli na przykład przeszkolenie w zakresie bezpieczeństwa stopnia podstawowego, dyplom lub świadectwo morskie, albo umowę z armatorem będącym właścicielem statków pod polską banderą. 

Do wniosku powinno się dołączyć także świadectwo zdrowia potwierdzające zdolność do pracy na statku, wystawione przez uprawnionego do tego lekarza(oryginał i kserokopię), ważne przez co najmniej miesiąc od daty złożenia wniosku. Oprócz tego trzeba przygotować 3 zdjęcia paszportowe o wymiarach 3,5x4,5 cm wykonane nie wcześniej niż w ciągu ostatnich 6 miesięcy, a także okazać dowód osobisty i dołączyć obustronną kserokopię. W kasie urzędu należy wnieść stosowną opłatę, a dowód wpłaty przekazać razem z kwestionariuszem. 

Jeżeli wniosek składa uczeń, powinien dodatkowo przynieść oświadczenie dyrektora szkoły, potwierdzające, że wnioskodawca jest uczniem skierowanym na praktykę zawartą w programie nauczania. Może być to również oświadczenie armatora statku, o rodzaju umowy zawieranej z uczniem na praktyczną naukę zawodu. W przypadku, gdy uczeń jest nieletni, potrzebna jest dodatkowo zgoda rodziców lub opiekunów. 

Złóż podanie i odbierz książeczkę

Z dokumentami trzeba się udać do Wydziału Dokumentów Morskich, jednego z Urzędów Morskich w Gdyni, Słupsku albo Szczecinie. Koszt wystawienia książeczki wynosi 50 euro, uczniowie i studenci płacą połowę tej kwoty, jeśli przedłożą wniosek dyrektora lub rektora. 

Podanie powinno zostać rozpatrzone w ciągu miesiąca. Gdy książeczka jest już gotowa, trzeba ją odebrać osobiście, ewentualnie za pośrednictwem osoby upoważnionej notarialnie. Dokument jest ważny 10 lat od czasu wydania, a w przypadku uczniów 5 lat. 

Więcej informacji znajdziecie na: http://hms-assistance24.com/