Skuteczność pozycjonowania stron www zależy od wielu czynników. Jednym z nich jest odpowiedni dobór fraz kluczowych. Dobrze wykonana ich analiza może znacznie ułatwić pozycjonowanie witryny. Czym są słowa kluczowe i jak je wybrać? Zapraszamy do artykułu!

Słowa kluczowe – czym one są?

Słowa kluczowe, nazywane inaczej frazami kluczowymi, to te słowa, które wpisywane są do wyszukiwarki internetowej Google, w celu znalezienia konkretnej usługi lub konkretnego produktu. Osoby, które szukają balowych sukienek np. w Poznaniu, zapewne wpiszą do wyszukiwarki: sukienki balowe Poznań lub tanie sukienki balowe w Poznaniu. Jeżeli posiadasz sklep z sukienkami właśnie w tym mieście, być może właśnie te frazy będą najlepsze – powinieneś to jednak skonsultować z osobą, która będzie zajmowała się pozycjonowaniem strony. Pozycjonowanie stron internetowych w dużej mierze opiera się na wybranych frazach, warto zwrócić wiec na nie szczególną uwagę.

Typy słów kluczowych

Frazy pod pozycjonowanie, a wiec słowa kluczowe można podzielić np. na brandowe, ogólne, słowa z długim ogonem. Słowa brandowe, jak sama nazwa wskazuje, łącza się z marka, nazwą firmy. Stosuje się je zazwyczaj wtedy, gdy marka jest już na tyle rozpoznawalna, że użytkownicy zapamiętali jej nazwę lub nazwę produktu, ale nie znają nazwy strony internetowej. Słowa kluczowe ogólne są trudne do wypozycjonowania i najczęściej są one także bardzo konkurencyjne. Przykładem takich słów mogą być: wycieczki zagraniczne, buty damskie. Są to frazy bardzo ogólne. Należy pamiętać, że pozycjonowanie na nie przyniesie efekty, jednak prace nad wypozycjonowaniem strony mogą trwać bardzo długo, a działania mogą być bardziej kosztowne. Bardzo chętnie wykorzystywanymi frazami są frazy z długim ogonem. Użytkownicy wyszukiwarki Internetowej Google bardzo chętnie je stosują. Są one zazwyczaj bardziej szczegółowe i opisowe. Przykładami mogą być: eleganckie buty na wesele, wycieczki z przewodnikiem po Amazonii.

Słowa kluczowe – jak je wybrać?

Aby pozycjonowanie strony www było skuteczne, trzeba wiedzieć, w jaki sposób wybrać słowa kluczowe. A wcale nie jest to łatwe i zajmuje czasem wiele godzin intensywnej pracy i analizy. Jednym ze sposobów jest wypisanie sobie wszystkich oferowanych produktów i usług. W ten sposób można wyłonić pierwsze słowa kluczowe. Być może prowadzisz firmę sprzątającą w Krakowie. Wtedy, możesz zaproponować frazy: sprzątanie mieszkań, sprzątanie domów, sprzątanie biur. Do tych fraz warto dodać lokalizację, a więc: sprzątanie mieszkań w Krakowie, sprzątanie domów w Krakowie etc.

Pozycjonowanie stron www a wybór słów kluczowych

Aby upewnić się, czy frazy tego typu są dobre, można skorzystać z pewnych narzędzi, które podpowiedzą nam dodatkowe frazy. Z pomocą przychodzi nam wyszukiwarka internetowa Google. Wystarczy wpisać do niej wybrane przez nas słowo kluczowe, aby w polu do wpisywania hasła pojawiły się podobne frazy – można je wykorzystać. Pojawią się one również pod listą wyszukiwania. Jeszcze innym narzędziem jest Ubersuggest, czy Planer Słów Kluczowych.

Konkurencyjność fraz

Konkurencyjność fraz to bardzo ważny temat w pozycjonowaniu stron www. Dlaczego? Ponieważ od nich w dużej mierze zależeć będzie cena pozycjonowania. Im fraza bardziej konkurencyjna, tym koszty większe, ponieważ specjalista ds. pozycjonowania musi wdrożyć więcej działań (czasem bardzo kosztownych, np. zamawianie dużej ilości tekstów). Na konkurencyjność słów kluczowych wpływa bardzo dużo czynników. Jednym z nich z pewnością jest branża, w jakiej się pracuje, liczba konkurencji na rynku.

Dobra agencja SEO/SEM poradzi sobie nawet z najbardziej trudnymi i konkurencyjnymi frazami. Niekiedy jednak trzeba uzbroić się w cierpliwość. Przy bardzo konkurencyjnych frazach pierwsze efekty mogą pojawić się dopiero po kilku tygodniach, a nawet miesiącach. Nie ma jednak obecnie innej, równie skutecznej metody reklamy niż pozycjonowanie witryny.