Nowe trolejbusy Solaris - linia 25 dojedzie dalej na Chylońską

W Gdyni pojawiła się świeża szóstka trolejbusów, które mają zmienić sposób, w jaki mieszkańcy docierają na peryferia miasta. Podczas symbolicznego przekazania w bazie PKT zapowiedziano nie tylko powiększenie floty, lecz także przedłużenie trasy popularnej linii 25. Nowe pojazdy pozwolą wjechać tam, gdzie wcześniej brakowało połączeń.
- Przekazanie taboru w Gdyni - kto i co obiecywał podczas uroczystości
- Przedłużenie trasy linii 25 - co się zmieni od 2 lutego
- Czym są nowe pojazdy - najważniejsze dane techniczne
Przekazanie taboru w Gdyni - kto i co obiecywał podczas uroczystości
Symboliczne przekazanie sześciu trolejbusów odbyło się w bazie Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej - w uroczystości wzięli udział przedstawiciele miasta i transportu miejskiego. Obecni byli m.in. prezydent miasta - Aleksandra Kosiorek, prezes PKT - Marcin Połom oraz dyrektor ZKM - Hubert Kołodziejski. Wszyscy podkreślali, że inwestycja ma poprawić codzienne połączenia dla osiedli, które dotychczas były słabiej skomunikowane.
“Uzupełniamy tabor nowoczesnymi, wyprodukowanymi w Polsce trolejbusami… dzięki temu możemy wydłużyć linię numer 25 i obsługiwać komunikacją zbiorową odcinek, na którym dotychczas tabor żadnego przedsiębiorstwa nie jeździł.”
- Aleksandra Kosiorek
Prezes PKT zwracał uwagę na rozwiązania techniczne i sprawdzone komponenty.
“Posiadają polski napęd firmy Medcom i baterie trakcyjne, które pozwalają na przejazd do 30 kilometrów bez ładowania z sieci trakcyjnej.”
- Marcin Połom
Doprecyzował, że nowe trolejbusy mają te same typy baterii, które były stosowane wcześniej, ale są teraz jeszcze bardziej energooszczędne.
Przedłużenie trasy linii 25 - co się zmieni od 2 lutego
Zarząd komunikacji zapowiada, że od 2 lutego trolejbusy linii 25 wydłużą kursy - pojazdy przejadą ul. Morską, skręcą w ul. Chylońską i pokonają końcowy fragment już na zasilaniu bateryjnym, poza siecią trakcyjną. Dzięki temu zostanie uruchomiony odcinek, który dotąd nie miał obsługi komunikacyjnej.
“Dzięki temu końcowy odcinek ulicy Chylońskiej, który do tej pory nie był obsługiwany, zostanie udostępniony dla komunikacji miejskiej.”
- Hubert Kołodziejski
Dodatkowo dyrektor ZKM wyjaśnił, że pojawią się dwie pary nowych przystanków - czyli cztery przystanki - umożliwiające dojazd do Śródmieścia lub krótkie dojazdy do pętli przy ul. Janowskiej. To odpowiedź na postulaty mieszkańców nowych osiedli przy ul. Janowskiej i końcowym fragmencie Chylońskiej.
Czym są nowe pojazdy - najważniejsze dane techniczne
Nowe trolejbusy to modele produkowane w Polsce przez producenta Solaris - szczegóły techniczne istotne dla pasażerów i organizatorów ruchu:
- model: Solaris Trollino 12M - rok produkcji 2025;
- długość pojazdu: 12 metrów;
- konstrukcja: niskopodłogowe, przystosowane dla osób z niepełnosprawnościami;
- baterie trakcyjne: technologia LTO, pojemność 60 kWh;
- zasięg na baterii: około 30 kilometrów poza siecią trakcyjną;
- napęd: silnik trakcyjny o mocy 175 kW; napęd i elektronika - Medcom;
- komfort: klimatyzowana przestrzeń pasażerska i oddzielna klimatyzacja kabiny kierowcy;
- miejsca: 29 miejsc siedzących i 46 miejsc stojących;
- liczba sztuk przekazanych: 6.
Nowe pojazdy nie zastąpią najstarszych trolejbusów - mają rozszerzyć flotę i zwiększyć możliwości operacyjne PKT.
Między wierszami widać korzyść logistyczną - bateria o zasięgu około 30 km daje elastyczność w obsłudze fragmentów bez sieci trakcyjnej bez konieczności natychmiastowego przebudowywania infrastruktury. Dla mieszkańców oznacza to konkretnie: więcej bezpośrednich przejazdów do Śródmieścia, krótsze dojścia do przystanków i większą dostępność komunikacji na nowych osiedlach. W praktyce warto śledzić rozkład jazdy po wprowadzeniu zmian, bo wydłużenie trasy może też wpłynąć na rozkłady kursów w godzinach szczytu.
na podstawie: UM Gdynia.
Autor: krystian

