Uczniowie przejmują scenę - Szkolny Festiwal Nauki w gdyńskich szkołach

4 min czytania
Uczniowie przejmują scenę - Szkolny Festiwal Nauki w gdyńskich szkołach

W Gdyni młodzież bierze sprawy w swoje ręce: w szkolnych salach i na korytarzach pojawią się pokazy, warsztaty i eksperymenty przygotowane przez uczniów. Miasto i Centrum Nauki Experyment wspierają projekt, który ma pokazać, że nauka jest bliska i może łączyć pokolenia. Przygotowania trwają tygodniami, a sam festiwal ma służyć nie tylko prezentacji wiedzy, lecz także nauce współpracy i pracy projektowej.

  • Jak działa Szkolny Festiwal Nauki
  • Gdynia wspiera szkoły i łączy pokolenia

Jak działa Szkolny Festiwal Nauki

Inicjatywa nazwana Szkolny Festiwal Nauki powstała przy współpracy samorządów uczniowskich i Centrum Nauki Experyment. Jej celem jest danie uczniom przestrzeni do tworzenia wydarzeń: planowania, testowania eksperymentów, prowadzenia pokazów i warsztatów oraz zapraszania społeczności szkolnej. Pierwsze szkolne edycje zaplanowano na listopad, a przedsięwzięcie ma być elastyczne — to młodzi decydują o formie i zakresie atrakcji.

Zaproponowaliśmy, by szkolne festiwale nauki stały się przestrzenią spotkania ciekawości, pasji i współpracy– miejscem, w którym uczennice i uczniowie mogą odkrywać, że nauka to sposób rozumienia i zmieniania świata. Miasto, sieci samorządów i Centrum Nauki Experyment pełnią tu ważną rolę: wspólnie tworzą warunki, by młodzi ludzie mogli doświadczać nauki w praktyce, rozwijać talenty i inspirować się nawzajem

Tak mówiła Oktawia Gorzeńska, wiceprezydentka Gdyni, podkreślając rolę miasta i partnerów w tworzeniu warunków dla młodzieżowych projektów. Z kolei Centrum Nauki Experyment przygotowało praktyczny materiał pomocniczy — Wskazówkownik — oraz warsztaty, które mają odciążyć organizatorów od typowych problemów przy realizacji festiwalu.

Przygotowaliśmy dla uczniów praktyczny „Wskazówkownik" oraz warsztaty, które pomagają uniknąć najczęstszych problemów i pułapek podczas organizacji festiwalu. To ważne, by młodzież zdobywała doświadczenie w pracy projektowej i uczyła się samodzielności oraz współpracy

Słowa te przypisała Alicja Harackiewicz, dyrektorka Centrum Nauki Experyment. W praktyce formuły wydarzeń są różnorodne: od stoisk pokazowych po interaktywne warsztaty i pokazy dla najmłodszych.

Gdynia wspiera szkoły i łączy pokolenia

Do programu przystąpiło ponad 20 gdyńskich placówek — wśród nich szkoły podstawowe i ponadpodstawowe. Miasto przeznaczyło wsparcie finansowe: 2000 zł dla pojedynczych szkół i 3000 zł dla tych, które organizują festiwal wspólnie z przedszkolami. O zwiększenie budżetów wystąpiło 14 szkół podstawowych oraz sześć szkół ponadpodstawowych, które już zaczęły przygotowania.

Wśród uczestników wymieniano m.in. SP nr 16, SP nr 17, SP nr 18, SP nr 29, SP 37, SP nr 40, SP nr 51, ZSO nr 6, ZSP nr 2 oraz ZSP nr 3. Niektóre placówki łączą siły z przedszkolami — to m.in. SP nr 21, SP nr 23, SP nr 26 i SP nr 39. W szkołach ponadpodstawowych projekt realizują m.in. II LO, V LO, IX LO, XIV LO, XVII LO oraz ZSCHiE.

Jedna ze szkół zaplanowała swoje wydarzenie na 21 listopada, wybierając tę datę jako nawiązanie do Ogólnopolskiego Dnia Praw Dziecka. Jak wyjaśniała Aleksandra Sienkiewicz-Syldatk, współkoordynatorka projektu w szkołach podstawowych i przedszkolach, festiwal ma też wymiar wychowawczy — uczy współdziałania i daje wszystkim uczniom równe pole do prezentacji wiedzy.

Festiwal Nauki odbędzie się w naszej szkole 21 listopada, gdyż przez tę datę chcieliśmy nawiązać do obchodzonego dzień wcześniej Ogólnopolskiego Dnia Praw Dziecka. Jak wszyscy wiemy jednym z przywilejów, o które walczono przez lata, jest możliwość zdobywania wiedzy przez wszystkie dzieci, niezależnie od ich pochodzenia, czy też statusu majątkowego. Festiwal Nauki pozwoli im propagować wiedzę i naukę we własnym gronie, ucząc ich przy tym współdziałania dla dobra całej społeczności szkolnej

Organizacja i przygotowania wymagają czasu — niektóre zespoły pracują nad stoiskami czy pokazami przez kilka tygodni. Dla licealistów to także okazja do przećwiczenia odpowiedzialności za projekt.

Dla starszych uczniów Festiwal to szansa, by połączyć pasję z odpowiedzialnością. Widzimy, jak dojrzale podchodzą do organizacji wydarzeń, jak planują, dzielą się zadaniami, wspierają młodszych kolegów. To nauka współpracy i samodzielności w najlepszym wydaniu

Słowa te wypowiedziała Dorota Gorzejewska, opiekunka projektu w szkołach ponadpodstawowych. Miasto zachęca szkoły do wzajemnego wsparcia i dzielenia się doświadczeniami; nauczyciele, rodzice i mieszkańcy są zapraszani do udziału i obserwacji, jak młodzi prezentują naukę „po swojemu”.

Osoby zainteresowane współpracą i szczegółami organizacyjnymi mogą kontaktować się z koordynatorami projektu: Mateuszem Syldatkiem i Aleksandrą Sienkiewicz-Syldatk (koordynacja szkół podstawowych) oraz Dorotą Gorzejewską (koordynacja szkół ponadpodstawowych).

na podstawie: UM Gdynia.

Autor: krystian