Jak zmiany w gdyńskiej edukacji wpływają na uczniów i nauczycieli w 2024 roku

Gdynia stawia na nowoczesną edukację, która odpowiada na wyzwania współczesności. W ostatnich miesiącach miasto wprowadziło szereg zmian, które mają poprawić jakość nauczania, wspierać uczniów i nauczycieli oraz zwiększyć autonomię placówek oświatowych. Jak te działania wpływają na codzienność gdyńskich szkół i przedszkoli? Rozmawiamy z wiceprezydentką Gdyni Oktawią Gorzeńską o tym, co zmieniło się w miejskiej edukacji i jakie są plany na przyszłość.
- Gdynia rozwija edukację z myślą o uczniach i nauczycielach
- Nowe rozwiązania zmieniają codzienność szkół i przedszkoli w Gdyni
- Zaufanie buduje się przez dialog mimo wyzwań współpracy
- Gdyńska szkoła mierzy się z demografią i kadrowymi wyzwaniami
Gdynia rozwija edukację z myślą o uczniach i nauczycielach
W maju 2024 roku Gdynia rozpoczęła wdrażanie nowej polityki oświatowej, dostosowanej do dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości. Jak podkreśla wiceprezydentka Oktawia Gorzeńska, „dbamy o wysoką jakość edukacji – rozumianą nie tylko jako wyniki egzaminów zewnętrznych, ale przede wszystkim jako skuteczność w uczeniu się, dobrostan uczniów i uczennic oraz równość w dostępie do zasobów i wsparcia”. To podejście jest zgodne z rekomendacjami OECD, która od lat promuje równość szans i warunki sprzyjające rozwojowi młodych ludzi.
Zmiany obejmują także wsparcie dla nauczycieli i całego środowiska oświatowego. „Istotnym aspektem jest także wzmacnianie prestiżu zawodu nauczyciela, w tym wsparcie kadry pedagogicznej, zarządzającej i całego środowiska oświatowego” – zaznacza wiceprezydentka. W procesie decyzyjnym ważna jest partycypacja: spotkania, definiowanie potrzeb i wysłuchiwanie głosu różnych grup zaangażowanych w edukację.
Przeprowadzony rekonesans badawczy we współpracy z prof. M. Federowiczem pozwolił na dokładne poznanie środowiska edukacyjnego oraz identyfikację liderów zmian, którzy wspierają transformację gdyńskiej edukacji.
Nowe rozwiązania zmieniają codzienność szkół i przedszkoli w Gdyni
Jednym z najważniejszych działań było zwiększenie liczby etatów przeznaczonych na realizację orzeczeń poradni psychologiczno-pedagogicznych. „W zaledwie kilka miesięcy przyznałam 200 dodatkowych etatów na realizację orzeczeń. To zmiana, która bezpośrednio wpływa na jakość wsparcia dla uczennic i uczniów” – mówi Oktawia Gorzeńska.
Równie istotne było umożliwienie placówkom oświatowym dysponowania 100% swoich dochodów. Choć temat ten budził emocje, dziś szkoły i przedszkola mogą samodzielnie decydować o wydatkach na bieżącą działalność czy drobne remonty. Szczególną uwagę poświęca się placówkom przedszkolnym, które rzadko korzystają z wynajmu przestrzeni.
Miasto inwestuje również w edukację specjalną i włączającą – modernizując placówki specjalne przy ul. Witomińskiej, doposażając szkoły oraz planując nowe przestrzenie sportowo-rekreacyjne przy ul. Energetyków. „Prowadzimy otwarte spotkania z rodzicami dzieci z niepełnosprawnościami, przy wsparciu wizytatorów Pomorskiego Kuratorium Oświaty” – podkreśla wiceprezydentka.
Ważnym elementem jest rozwój edukacji włączającej w szkołach publicznych oraz realizacja orzeczeń dostosowujących naukę do potrzeb uczniów. W Gdyni uczy się ponad 40 tysięcy dzieci, a co czwarte z nich chodzi do szkół niepublicznych – to sygnał do analizy powodów takich wyborów.
Pierwszy rok zmian to czas budowania relacji ze środowiskiem edukacyjnym, diagnozy potrzeb oraz porządkowania procedur. Wprowadzono otwarte konkursy na stanowiska dyrektorskie, podwyżki dla pracowników administracji i obsługi oraz zwiększono fundusze na doskonalenie zawodowe nauczycieli. Realizowane są też dostosowania przestrzeni szkolnych do wymogów przeciwpożarowych oraz wspierana jest samorządność uczniowska.
„Obecnie trwają przygotowania do kolejnego roku szkolnego, który przyniesie bardziej systemowe wsparcie i rozwój – o których poinformujemy pod koniec sierpnia” – zapowiada Oktawia Gorzeńska.
Zaufanie buduje się przez dialog mimo wyzwań współpracy
Zaangażowanie wszystkich osób związanych z gdyńską edukacją jest ogromne – od nauczycieli po rodziców i pracowników administracji. „Doceniam ich zaangażowanie, otwartość i gotowość do zmiany” – mówi wiceprezydentka miasta.
Początki współpracy nie były łatwe ze względu na wcześniejszy model zarządzania oraz naturalny opór wobec zmian zapoczątkowanych w maju 2024 roku. Jednak pojawiła się też nadzieja wielu osób na budowę zaufania i wdrożenie potrzebnych reform.
Wyzwania pojawiły się także we współpracy ze związkiem zawodowym, głównie z powodu porządkowania procesów i weryfikacji kompetencji zgodnie z prawem. „Dążymy do tego, by konsultacje związkowe dotyczyły przede wszystkim spraw pracowniczych, a politykę oświatową kształtujemy w dialogu z szerokim gronem interesariuszy” – tłumaczy Oktawia Gorzeńska. Niestety takie działania wywołują napięcia ze strony partnera społecznego.
Mimo trudności pierwszy rok zmian był intensywny i skoncentrowany na dobru gdyńskiej edukacji oraz mieszkańców miasta.
Gdyńska szkoła mierzy się z demografią i kadrowymi wyzwaniami
Aktualnie największymi problemami są niż demograficzny dotykający całą Polskę oraz niedobory kadrowe wśród nauczycieli. Dodatkowo miasto przygotowuje się do nadchodzącej reformy edukacji oraz zmian legislacyjnych dotyczących finansowania oświaty.
„Największe wyzwania, które od miesięcy analizujemy i przygotowujemy się do ich realizacji, to m.in. niż demograficzny (dotykający całej Polski), niedobory kadrowe, nadchodząca reforma edukacji oraz zmiany legislacyjne, w tym w obszarze finansowania oświaty. Te czynniki będą kształtowały nasze działania w kolejnych latach.” – Oktawia Gorzeńska
Dalsze informacje oraz pełną rozmowę z wiceprezydentką można znaleźć na kanale YouTube Urzędu Miasta Gdyni.
Na podstawie: UM Gdynia
Autor: krystian