Do Gdyni przypłynęło ponad 2000 nowych rowerów Mevo ze wspomaganiem elektrycznym

3 min czytania
Do Gdyni przypłynęło ponad 2000 nowych rowerów Mevo ze wspomaganiem elektrycznym


Gdynia wzmacnia swoją rowerową flotę! Ponad dwa tysiące nowych elektrycznych jednośladów właśnie dotarło do miasta, by jeszcze bardziej ułatwić mieszkańcom poruszanie się po ulicach i ścieżkach. To nie tylko odbudowa po lutowym pożarze, ale także znaczący krok w rozwoju metropolitalnego systemu rowerowego.

  • Nowa dostawa rowerów Mevo w gdyńskim porcie Bałtyckim
  • Gdynia inwestuje w rozwój rowerowej mobilności mieszkańców

Nowa dostawa rowerów Mevo w gdyńskim porcie Bałtyckim

W sobotnie popołudnie 19 lipca do Gdyni przypłynął statek pełen nowoczesnych rowerów elektrycznych. Na pokładzie jednostki zacumowanej przy nabrzeżu Bułgarskim znalazło się aż 2 075 jednośladów, które wkrótce zasiliły flotę systemu Mevo. To ważny moment dla miasta, które po lutowym pożarze magazynu na Przeróbce musiało zmierzyć się z utratą blisko połowy swoich rowerów.

Po wyładunku wszystkie pojazdy przejdą szczegółowe przygotowania – od montażu kierownic, koszyków i pedałów, po dokładne testy hamulców oraz mechanizmów regulujących siodełka. Dopiero wtedy trafią na ulice Gdyni i pozostałych 15 gmin Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot.

Gdynia inwestuje w rozwój rowerowej mobilności mieszkańców

Miasto nie tylko odbudowuje straty po lutowym zdarzeniu, ale również powiększa swoją flotę. W ramach rozszerzenia systemu Mevo do końca sierpnia na ulice wyjedzie dodatkowych 250 rowerów – w tym 190 z elektrycznym wspomaganiem oraz 60 klasycznych. Łącznie 16 gmin metropolii zdecydowało się zwiększyć liczbę dostępnych jednośladów o 1 200 sztuk.

„Jak Państwo wiedzą, w lutym spotkał nas oraz kilkudziesięciu innych przedsiębiorców duży pech. Bardzo wartościowy majątek przetrzymywany w olbrzymich halach po dawnym dworcu na wyspie Stogi straciliśmy doszczętnie w wyniku pożaru. Podjęliśmy dwie decyzje. Jedną decyzję podjął nasz hiszpański operator, firma która wygrała w przetargu. Że te rowery oczywiście zgodnie z umową zastąpi nowymi. A my przy okazji podjęliśmy decyzję o skorzystaniu z umownego tzw. prawa opcji. To znaczy o dokupieniu maksymalnej ilości dodatkowo 1 100 rowerów. Te dwie decyzje dzisiaj się materializują. Ponad 2 000 rowerów przybyło do Trójmiasta. Codziennie prawie 20 tys. osób jeździ na tych rowerach. I mam nadzieję, że będzie jeździło jeszcze więcej”

Michał Glaser, prezes zarządu Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot.

„Cieszymy się bardzo, że przypływa kolejny transport, który pozwala nam odbudować zasób rowerów Mevo w systemie, ale też pozwala zwiększyć go realnie. Wiemy, że do końca miesiąca – przynajmniej według deklaracji – w systemie powinny się pojawić kolejne rowery i będzie ich więcej niż było przed tym feralnym pożarem, który zdarzył się w Gdańsku w lutym. Idea roweru metropolitalnego się świetnie sprawdziła. Widzimy to po liczbach. Raporty, które przedstawia nam metropolia w kontekście wykorzystania rowerów, pokazują, że na pewno nasi mieszkańcy bardzo lubią rower metropolitalny, co nas niezwykle cieszy”

Tomasz Augustyniak, dyrektor zarządzający ds. społecznych Urzędu Miasta Gdyni.

To już kolejna partia nowych jednośladów trafiających do Trójmiasta – pod koniec czerwca do Gdańska dotarło pierwszych 240 elektrycznych rowerów, a następnie ponad 200 klasycznych pojazdów zostało rozlokowanych na ulicach miasta i okolicznych miejscowości.

Od uruchomienia systemu Mevo w Gdyni 16 listopada 2023 roku mieszkańcy przejechali na tych rowerach imponujące 2,5 miliona kilometrów podczas blisko 690 tysięcy wypożyczeń. Średni czas jazdy wynosi około 19 minut, a dystans pokonywany przez użytkowników to przeciętnie 3,5 kilometra.

Na podstawie: UM Gdynia

Autor: krystian