Intensywne prace na Obwodnicy Witomina zmieniają organizację ruchu w Gdyni

W sercu Witomina trwają prace, które zmienią codzienną komunikację mieszkańców. Budowa nowej obwodnicy nabiera tempa, a zmiany w organizacji ruchu już wpływają na kierowców i pasażerów komunikacji miejskiej. Co jeszcze czeka nas na placu budowy i kiedy pojadą tam pierwsze samochody?
- Budowa Obwodnicy Witomina w Gdyni przyspiesza – zobacz, co się dzieje na miejscu
- Zmiany w ruchu na Chwarznieńskiej – co muszą wiedzieć kierowcy i pasażerowie?
- Co dalej z Obwodnicą Witomina? Przyszłość inwestycji i plany na najbliższe miesiące
Budowa Obwodnicy Witomina w Gdyni przyspiesza – zobacz, co się dzieje na miejscu
Na terenie Witomina intensywnie realizowane są prace związane z powstaniem długo wyczekiwanej obwodnicy dzielnicy. W tej chwili ekipy budowlane skupiają się na montażu konstrukcji mostowych, takich jak kładki dla pieszych, przejścia dla zwierząt oraz wiadukt. Równocześnie prowadzone są roboty ziemne na całym odcinku inwestycji, w tym między ulicami Witomińską a Kielecką.
Ważnym elementem jest także usuwanie kolizji infrastrukturalnych – zarówno teletechnicznych, jak i oświetleniowych. Wykonawca zadbał o przeniesienie mrowisk kolidujących z planowanym układem drogowym, co pokazuje dbałość o lokalne środowisko. Na skrzyżowaniu z ulicą Chwarznieńską zakończono budowę kanalizacji deszczowej, a na północnej jezdni tej ulicy sfrezowano nawierzchnię na długości 200 metrów po demontażu kontrapasa.
Zmiany w ruchu na Chwarznieńskiej – co muszą wiedzieć kierowcy i pasażerowie?
Od 1 lipca obowiązuje nowa organizacja ruchu na północnej stronie ulicy Chwarznieńskiej. Kontrapasa już nie ma – został wyłączony z użytkowania na stałe. Kierowcy jadący od pętli autobusowej Sosnowa w stronę Obwodnicy Trójmiasta korzystają teraz z wydzielonego fragmentu jezdni „pod prąd”. Po minięciu placu budowy ruch wraca do normalnego przebiegu północną jezdnią.
W przeciwnym kierunku, czyli w stronę centrum miasta, na odcinku od przystanku Okrężna II do końca dwupasowej części drogi, utworzono buspas. Samochody poruszają się tam lewym pasem południowej jezdni. W rejonie prac obowiązuje ograniczenie prędkości do 50 km/h, co ma zapewnić bezpieczeństwo zarówno kierowcom, jak i pracownikom budowy.
„Od wtorku 1 lipca nastąpiła zmiana organizacji ruchu po północnej stronie ulicy Chwarznieńskiej. Na stałe został wyłączony z użytkowania kontrapas. Kierowcy, na odcinku od pętli autobusowej Sosnowa poruszają się w kierunku Obwodnicy Trójmiasta na wydzielonym fragmencie jezdni „pod prąd”. Następnie po minięciu obszaru trwających prac ruch odbywa się znów północną jezdnią w kierunku Obwodnicy Trójmiasta. W kierunku centrum miasta na ulicy Chwarznieńskiej, na odcinku od przystanku Okrężna II , do końca drogi dwupasowej, został wyznaczony buspas, a auta poruszają się lewym pasem jezdni południowej. Na odcinku realizowanych prac obowiązuje maksymalna dopuszczalna prędkość jazdy do 50 km/h” – mówi Paweł Filar, naczelnik Wydziału Inwestycji Urzędu Miasta Gdyni.
Co dalej z Obwodnicą Witomina? Przyszłość inwestycji i plany na najbliższe miesiące
Po zakończeniu budowy ulica Chwarznieńska będzie miała dwa pełne pasy ruchu dostępne dla wszystkich uczestników drogi. Buspasy zostaną natomiast przeniesione bezpośrednio na obwodnicę dzielnicy Witomino, co usprawni komunikację publiczną.
Miejsce dotychczasowego kontrapasa zastąpi nowe skrzyżowanie ulicy Chwarznieńskiej z obwodnicą Witomina – to ważny punkt komunikacyjny dla całej dzielnicy.
Według planów pierwsze samochody pojadą nową obwodnicą już na początku 2027 roku. Tymczasem wykonawcy przygotowują się do kolejnych etapów prac:
- montaż konstrukcji z blachy falistej dla obiektu mostowego PZD3;
- deskowanie i betonowanie ścian obiektów mostowych PZD4;
- zasypki podpora P2 przy obiekcie KT2;
- zbrojenie i betonowanie przyczółka P1 obiektu WD5;
- kontynuacja robót ziemnych między PZD3 a PZD4 oraz wykopy między ulicami Witomińską a Kielecką;
- usuwanie kolizji teletechnicznych i energetycznych przy ul. Kieleckiej;
- przebudowa sieci gazowej i ciepłowniczej wzdłuż ul. Kieleckiej;
- dalsze prace rozbiórkowe i budowa kanalizacji deszczowej przy ul. Chwarznieńskiej.
Nadzór nad inwestycją sprawuje Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni (ZDIZ), a koordynacją projektu zajmuje się Wydział Inwestycji Urzędu Miasta Gdyni.
Warto przypomnieć, że miasto otrzymało ponad 8 milionów złotych wsparcia finansowego z Ministerstwa Infrastruktury na tę inwestycję. Całkowity koszt realizacji przekracza 78 milionów złotych, a za wykonanie odpowiada konsorcjum firm Polimex Infrastruktura oraz Polimex Mostostal.
Na podst. UM Gdynia
Autor: krystian