Droga Czerwona połączy Obwodnicę Trójmiasta z portem w Gdyni do 2030 roku

3 min czytania
Droga Czerwona połączy Obwodnicę Trójmiasta z portem w Gdyni do 2030 roku


Droga Czerwona w Gdyni nabiera realnych kształtów – budowa ma ruszyć już w 2026 roku, a zakończenie planowane jest na 2030 rok. To kluczowy projekt dla rozwoju portu i bezpieczeństwa regionu, który może zmienić oblicze transportu w Trójmieście. Co jeszcze wiemy o tej strategicznej inwestycji?

  • Gdynia stawia na nową drogę, która odmieni komunikację z portem
  • Budowa Drogi Czerwonej to priorytet z perspektywą na 2030 rok
  • Apel prezydent Gdyni o szybkie decyzje w sprawie kluczowej drogi

Gdynia stawia na nową drogę, która odmieni komunikację z portem

W sercu gdyńskiego portu odbyło się wyjątkowe posiedzenie sejmowej Komisji Infrastruktury, które zgromadziło przedstawicieli rządu, samorządowców oraz ekspertów z Ministerstwa Obrony Narodowej i Ministerstwa Infrastruktury. Tematem przewodnim była Droga Czerwona – długo wyczekiwane połączenie drogowe, które ma usprawnić dostęp do portu i umożliwić rozwój nowych inwestycji, takich jak Port Zewnętrzny.

Prezes Portu Gdynia, Piotr Gorzeński, podkreślił, że bez tej inwestycji dalszy rozwój portu jest praktycznie niemożliwy. Wspomniał także o zainteresowaniu potencjalnych prywatnych partnerów, którzy chcieliby uczestniczyć w finansowaniu i późniejszym utrzymaniu drogi, co może przyspieszyć realizację projektu.

Budowa Drogi Czerwonej to priorytet z perspektywą na 2030 rok

Choć koszty inwestycji szacowane są na około 4,5 miliarda złotych, a obecne zabezpieczenia budżetowe sięgają tylko 2 miliardów, rząd nie zamierza rezygnować z tego przedsięwzięcia. Planowane jest etapowanie prac – droga zostanie podzielona na trzy odcinki: od Gdyni Chyloni do Trasy Kwiatkowskiego (ok. 5,5 km), następnie do Węzła Ofiar Grudnia ’70 (ok. 2,4 km) oraz końcowy fragment do Terminala Promowego (ponad 1 km).

Stanisław Bukowiec z Ministerstwa Infrastruktury zaznaczył, że dokumentacja przygotowawcza jest zaawansowana i istnieje szansa na przyspieszenie całego procesu nawet o dwa lata dzięki wpisaniu Drogi Czerwonej do inwestycji strategicznych dla Polski.

Również Ministerstwo Obrony Narodowej widzi w tej drodze element kluczowy dla bezpieczeństwa kraju i sojuszniczych działań NATO. Doradca ministra Maciej Samsonowicz wskazał trzy możliwe źródła finansowania: budżet państwa, Fundusz Bezpieczeństwa i Obronności oraz partnerstwo publiczno-prywatne. Podkreślił też, że ruch wojskowy będzie zwolniony z opłat na tej trasie.

„Droga Czerwona będzie mogła być finansowana i realizowana tak naprawdę na trzy sposoby. Pierwszy to budżet państwa. Drugi pomysł to faktycznie Fundusz Bezpieczeństwa i Obronności – jako inwestycja strategiczna Komisja Europejska zgodziła się, aby odcinki drogowe do 20 kilometrów mogły być w ten sposób finansowane – takie, które mają bardzo mocne uzasadnienie ze względu na obronność. (…) Trzecia rzecz, która pojawiła się niedawno jako możliwość, to w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Są zainteresowane podmioty, które są gotowe taką drogę wykonać i są zainteresowane tym, żeby – oczywiście pozostawiając ruch dla mieszkańców, dla obywateli polskich za darmo, bo ruch wojsk i tak jest zwolniony z opłat – taką drogę wybudować, a następnie ją utrzymywać.” – Maciej Samsonowicz

Apel prezydent Gdyni o szybkie decyzje w sprawie kluczowej drogi

Podczas spotkania głos zabrała także prezydent Gdyni Aleksandra Kosiorek, która zwróciła uwagę na pilną potrzebę rozpoczęcia prac nad Drogą Czerwoną oraz konieczność gruntownej modernizacji Estakady Kwiatkowskiego – jedynego obecnie sensownego połączenia portu z resztą kraju.

„Obecnie jedyną sensowną drogą łączącą port NATO z całą resztą kraju jest Estakada Kwiatkowskiego, której stan techniczny jest państwu zapewne znany… Jest ona w nieustannym remoncie i nieustannie też martwimy się, że to już ostatni remont, który damy radę zrobić bez bardzo poważnej ingerencji…” – Aleksandra Kosiorek

Prezydent podkreśliła również, że harmonogram budowy Drogi Czerwonej nie może być dłużej przesuwany i że inwestycja musi stać się faktem jak najszybciej.

Spotkanie było także okazją do omówienia innych ważnych projektów infrastrukturalnych w regionie – m.in. rozbudowy Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta oraz planowanych węzłów drogowych w Straszynie czy Kowalach. Marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk zapowiedział dalsze działania wspierające rozwój sieci komunikacyjnej wokół Gdyni.

Na podst. Urząd Miasta

Autor: krystian