Od 1 lipca likwidacja kontrapasa na Chwarznieńskiej i nowy buspas w Gdyni

3 min czytania
Od 1 lipca likwidacja kontrapasa na Chwarznieńskiej i nowy buspas w Gdyni


Gdynia przygotowuje się na duże zmiany w organizacji ruchu na ul. Chwarznieńskiej. Już od 1 lipca zniknie kontrapas autobusowy, a w jego miejsce pojawi się nowy buspas, który ma usprawnić komunikację w zachodniej części miasta. To ważny krok w ramach budowy Obwodnicy Witomina, która ma odmienić codzienne podróże mieszkańców.

  • Gdynia i ulica Chwarznieńska czekają zmiany w ruchu drogowym
  • Budowa Obwodnicy Witomina zmienia codzienną jazdę gdynian
  • Kontrapas autobusowy kończy swoją misję po ponad pięciu latach

Gdynia i ulica Chwarznieńska czekają zmiany w ruchu drogowym

Już od wtorku 1 lipca kierowcy i pasażerowie komunikacji miejskiej muszą przygotować się na nową organizację ruchu na północnej stronie ul. Chwarznieńskiej. W związku z postępem prac przy budowie Obwodnicy Witomina zostanie trwale wyłączony kontrapas autobusowy, który dotychczas umożliwiał szybsze przejazdy autobusom w kierunku centrum.

Zamiast niego na odcinku od przystanku Okrężna 1 aż do pętli autobusowej przy ul. Sosnowej powstanie buspas, dedykowany wyłącznie dla autobusów poruszających się w stronę centrum miasta. Kierowcy samochodów i motocykli będą korzystać z lewego pasa jezdni, a maksymalna dozwolona prędkość na obszarze prowadzonych robót wyniesie 50 km/h.

Budowa Obwodnicy Witomina zmienia codzienną jazdę gdynian

Prace przy Obwodnicy Witomina są już bardzo zaawansowane – trwa m.in. budowa obiektów mostowych oraz wykonywanie sieci podziemnych. W najbliższym czasie planowane jest także wykonanie studni kanalizacji sanitarnej na jezdni ul. Chwarznieńskiej, co wymaga ręcznego sterowania ruchem i będzie realizowane głównie w weekendy, aby ograniczyć utrudnienia.

Po zakończeniu wszystkich robót po północnej stronie ulicy pojawi się docelowy układ drogowy wraz z przeplotką między jezdniami oraz nowym skrzyżowaniem z Obwodnicą Witomina. Wtedy też przywrócone zostaną dwa pasy ruchu dla wszystkich użytkowników drogi, a buspasy zostaną przeniesione na samą obwodnicę.

Ze względu na zwiększone natężenie ruchu na tym obszarze będziemy monitorować przepustowość ruchu do i z centrum miasta, a także na bieżąco rozwiązywać problemy drogowe. Mamy świadomość, że Gdynia Zachód to najbardziej rozwijająca się przestrzeń naszego miasta i ilość przemieszczających się zarówno aut, jak i pojazdów komunikacji miejskiej jest bardzo duża. Docelowo budowa obwodnicy Witomina ma odciążyć ten obszar i poprawić jakość komunikacji mieszkańcom Gdyni – informuje Maciej Zielonka, wiceprezydent Gdyni.

Kontrapas autobusowy kończy swoją misję po ponad pięciu latach

Kontrapas funkcjonował przez 742 dni robocze podczas roku szkolnego, co daje ponad 2200 godzin działania – średnio około 3 godziny dziennie. Jego największym atutem była możliwość omijania porannych korków, które często sięgały nawet kilometra długości.

Dzięki temu rozwiązaniu autobusy kursowały szybciej i punktualniej, a pasażerowie oszczędzali od 2 do nawet 10 minut czasu podróży.

Kontrapas autobusowy na ul. Chwarznieńskiej przez ponad pięć lat pomagał mieszkańcom zachodnich dzielnic sprawnie dotrzeć do centrum w godzinach porannego szczytu. Pozwalał omijać korek, dzięki czemu autobusy kursowały szybciej i punktualnie. To rozwiązanie realnie skracało czas podróży nawet o 10 minut i zachęcało do korzystania z komunikacji miejskiej – mówi Michał Felon, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.

Zmiany w organizacji ruchu to kolejny etap modernizacji infrastruktury drogowej Gdyni, który ma zapewnić mieszkańcom wygodne i szybkie połączenia komunikacyjne oraz przygotować miasto na przyszłe wyzwania transportowe.

Wg inf z: UM Gdynia

Autor: krystian