Mieszkańcy Orłowa zebrali się na konsultacjach, aby przedyskutować projekt budowy ścieżki rowerowej wzdłuż ulicy Wielkopolskiej. Wydarzenie to, które miało miejsce 6 listopada w Szkole Podstawowej nr 11, przyciągnęło uwagę zarówno mieszkańców, jak i lokalnych działaczy społecznych, którzy podzielili się swoimi opiniami na temat proponowanych zmian.
- Projekt budowy ścieżki rowerowej – kluczowe informacje
- Główne obawy mieszkańców i działaczy społecznych
- Odpowiedzi urzędników i przyszłość projektu
Projekt budowy ścieżki rowerowej – kluczowe informacje
Planowana ścieżka rowerowa ma długość około jednego kilometra i ma być zlokalizowana po północnej stronie ulicy Wielkopolskiej. Inwestycja ta, będąca wynikiem prac rozpoczętych w 2019 roku, ma na celu stworzenie bezpiecznej przestrzeni dla rowerzystów, którzy dotychczas zmuszeni byli do korzystania z chodnika. Takie rozwiązanie często prowadziło do konfliktów z pieszymi, a nowa infrastruktura ma to zmienić.
Projekt przewiduje oddzielenie drogi rowerowej od chodnika szpalerem drzew, co ma pozwolić na zachowanie istniejącej zieleni w okolicy. To jednak nie zaspokoiło wszystkich mieszkańców, którzy mają wątpliwości co do wybranego przebiegu ścieżki.
Główne obawy mieszkańców i działaczy społecznych
W trakcie spotkania pojawiły się głosy krytyki ze strony przedstawicieli stowarzyszenia „Nasze Orłowo” oraz niektórych mieszkańców i radnych. Wskazali oni, że ścieżka rowerowa powinna zostać usytuowana po stronie południowej, bliżej osiedla Sadyba Orłowska. Ich zdaniem, obecnie zaproponowany przebieg utrudni pieszym dostęp do lokalnych sklepów i usług, co może negatywnie wpłynąć na codzienne życie mieszkańców tej części dzielnicy.
Szczególnie zwracano uwagę na wzmożony ruch pieszy, który może stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa. Uczestnicy spotkania obawiali się także kolizji między rowerzystami a samochodami oraz pieszymi, zwłaszcza w miejscach, gdzie zamiast wydzielonej drogi rowerowej planowane są ciągi pieszo-rowerowe.
Odpowiedzi urzędników i przyszłość projektu
Na obawy mieszkańców odpowiedział Bartłomiej Austen, wiceprezydent Gdyni oraz przedstawiciel firmy projektującej ścieżkę. Podkreślił on znaczenie konsultacji i otwartości na uwagi społeczności lokalnej. „Temat ten z pewnością jest trudny i budzi wiele kontrowersji. Tym bardziej należy o nim rozmawiać oraz wsłuchiwać się w głos mieszkańców” – zaznaczył Austen, dodając, że stowarzyszenie rowerowe walczy o tę inwestycję od 12 lat.
Choć projekt został już zakończony, dyskusja nad ewentualnymi modyfikacjami trwa. Urzędnicy oraz projektanci zadeklarowali gotowość do dalszego dialogu z mieszkańcami oraz przedstawicielami organizacji społecznych. Finalna wersja projektu ma na celu zharmonizowanie potrzeb rowerzystów i pieszych, aby stworzyć bezpieczne i przyjazne rozwiązanie dla wszystkich użytkowników dróg.
Budowa drogi rowerowej wzdłuż ulicy Wielkopolskiej to krok w stronę zrównoważonego transportu, który ma na celu zwiększenie dostępności miasta dla rowerzystów. Jak podkreślają urzędnicy, inwestycja ta to dopiero początek zmian, które mają poprawić komfort przemieszczania się po Gdyni, uwzględniając przy tym potrzeby lokalnej społeczności.
Opierając się na: Urząd Miasta