Podpisanie umowy na budowę falochronu zewnętrznego to kluczowy krok w kierunku rozwoju Portu Gdynia, który ma na celu nie tylko zwiększenie jego możliwości operacyjnych, ale także wzmocnienie bezpieczeństwa regionalnego. Inwestycja, która ma być zrealizowana w przeciągu pięciu lat, jest częścią szerszej strategii transportowej, mającej na celu modernizację sieci portowych w Europie.
- Rozpoczęcie nowego etapu w historii portu
- Strategiczne znaczenie inwestycji dla regionu
- Bezpieczeństwo i rozwój gospodarczy jako priorytety
Rozpoczęcie nowego etapu w historii portu
2 października 2023 roku zapisze się w historii Portu Gdynia jako dzień, w którym podpisano umowę na budowę falochronu zewnętrznego. To wydarzenie jest uważane za jeden z najważniejszych kroków w rozwoju portu od jego powstania. Falochrony, które będą miały długość około 2,5 kilometra, będą miały kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa operacji portowych oraz umożliwią manewry przy terminalu w Porcie Zewnętrznym.
Strategiczne znaczenie inwestycji dla regionu
Prezes Morskiego Portu Gdynia S.A., Piotr Gorzeński, podkreśla, że budowa falochronów jest pierwszym krokiem w realizacji ambitnego projektu portu zewnętrznego, który ma strategiczne znaczenie nie tylko dla Gdyni, ale i dla całego regionu. "Jest to element szerszej polityki europejskiej, która koncentruje się na budowie nowoczesnych i zrównoważonych sieci transportowych" – mówi Gorzeński. Wspomniana inwestycja ma również na celu wzmocnienie pozycji Gdyni w międzynarodowej sieci transportowej, co jest niezwykle istotne w kontekście rosnącego znaczenia operacji wojskowych w porcie.
Bezpieczeństwo i rozwój gospodarczy jako priorytety
Inwestycja, której koszt szacowany jest na od czterech do pięciu miliardów złotych, zostanie zrealizowana w formule zaprojektuj i wybuduj. Jak zaznacza dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni, Anna Stelmaszczyk-Świerczyńska, budowa falochronów ma na celu nie tylko poprawę warunków operacyjnych, ale również zwiększenie bezpieczeństwa gospodarczego Polski. "Rozwój Portu Gdynia pozwoli na dywersyfikację kierunków handlu zagranicznego, co przyniesie większe wpływy celno-podatkowe do budżetu" – dodaje Stelmaszczyk-Świerczyńska. Dzięki nowej infrastrukturze port zyska możliwość lepszego reagowania na zmieniające się warunki rynkowe oraz zwiększenia efektywności operacyjnej.
Według informacji z: Urząd Miasta w Gdyni