Klientami profesjonalnych drukarnii są nie tylko indywidualni odbiorcy, ale również agencje marketingowe, duże firmy, a nawet wydawnictwa książkowe. To, kto będzie odbiorcą usług drukarnii zależy przede wszystkim od posiadanego wyposażenia. Posiadając specjalistyczne maszyny poligraficzne możemy oferować szeroką gamę usług. Prowadzenie własnej drukarnii może być świetnym interesem. Jak się do tego zabrać?

Zakres działalności firmy

Podobnie jak w przypadku innych rodzajów biznesu, również w przypadku prowadzenia własnej drukarnii, zanim zaprosimy pierwszego klienta musimy określić zakres działalności firmy. To bardzo ważna decyzja, od której zależeć będzie np. rodzaj zakupionych maszyn poligraficznych jak naświetlarki, drukarki, zszywarki czy też gilotyny. Przedmiot działalności wpłynie również na lokalizację zakładu, potrzebny budżet oraz docelową grupę klientów.

Specjalizować możemy się w prostym druku, wówczas niezbędnymi elementami wyposażenia będą drukarki o dużej szybkości drukowania. Idealną lokalizacją takiej drukarnii będą okolice szkół wyższych, gdzie studenci chętnie skorzystają z możliwości wydrukowania kilku stron. W lokalu powinno znajdować się kilka drukarek, żeby móc jednocześnie obsługiwać kilku klientów.

Drugą możliwością jest większa drukarnia, która zajmuje się produkcją materiałów reklamowych, czy też drukowaniem książek. Wyposażenie takiego zakładu musi być o wiele bogatsze, niż w przypadku małych drukarnii. Posiadane maszyny poligraficzne powinny być przygotowane do wykonywania bardziej skomplikowanych zadań. Do prowadzenia takiej drukarni potrzebny jest większy wkład własny, ale również osiągane zyski mogą być kilkukrotnie wyższe.

 

Maszyny - zakup, wynajem czy leasing?

W przypadku prowadzenia tak specjalistycznego biznesu, jakim jest własna drukarnia, ogromną rolę odgrywa wyposażenie. Posiadane w firmie maszyny poligraficzne nie są jednak tanie, dlatego wielu przedsiębiorców poszukuje innych możliwości nabycia odpowiedniego wyposażenia. Jakie mają opcje?

Dla właścicieli drukarnii, którzy nie chcą jednorazowo angażować dużych środków w zakup maszyn poligraficznych istnieje możliwość ich wynajmu. W zamian za użytkowanie, należy uiszczać comiesięcznej opłaty do firmy wynajmującej. To wygodne rozwiązanie, nie tylko ze względu na brak konieczności ponoszenia dużych kosztów, ale przede wszystkim na pakiet dodatkowych usług. Wiele firm wynajmujących sprzęt poligraficzny oferuje również usługi serwisowe na wypadek awarii. To ogromna korzyść dla drukarnii.

Kolejnym rozwiązaniem na nabycie odpowiedniego sprzętu dla drukarnii są atrakcyjne formy finansowania. Jedną z nich jest leasing. Na czym w zasadzie polega leasing maszyn poligraficznych? Właściciel drukarnii wskazuje sprzęt, którego chciałby użytkować, następnie ustala z firmą leasingową okres trwania umowy - w przypadku maszyn drukujących minimalny wynosi 36 miesięcy. W tym czasie maszyna jest użytkowana przez drukarnię, w zamian za comiesięczną ratę. Po upływie wskazanego w umowie okresu, przedsiębiorca ma prawo wykupić maszynę, która wraz z zapłaceniem raty wykupowej przechodzi na jego własność.

 

Własna drukarnia - dla kogo?

Jeśli nie są Ci obce takie pojęcia jak naświetlarka, druk offsetowy, czy też DTP to prowadzenie własnej drukarni jest na pewno dla Ciebie. Oprócz fundamentalnej wiedzy na temat drukowania, przyda się również wiedza z innych dziedzin jak reklama i marketing, a także wyczucie stylu. Są one niesamowicie ważne podczas realizacji projektów dla agencji reklamowych, a w dużej mierze to one mogą być klientami Twojej firmy.